مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی کاشت مو، جراحی‌های زیبایی، پیوندها و درمان ناباروری را مهمترین علت ورود گردشگران سلامت به کشور خواند.

 به گزارش ساعت سلامت، مسلم شجاعی گفت: گردشگری سلامت، پزشکی یا درمانی، یکی از کلیدی‌ترین مزیت‌های رقابتی گردشگری کشور است. کنار گردشگری زیارتی و تاریخی ـ فرهنگی، این حوزه جزو سه محصول اصلی ماست که در آن می‌توانیم با بسیاری از کشورهای دنیا رقابت کنیم.

وی افزود: البته در برخی بخش‌ها مشکلاتی داریم. دبیرخانه شورای راهبری گردشگری سلامت کشور، مستقر در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، شامل چهار رکن وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، وزارت اطلاعات و میراث فرهنگی است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دانش فنی مشکلی نداریم؛ پزشکان و اساتید ما خدماتی در تراز استانداردهای جهانی ارائه می‌دهند، شاید حتی بالاتر از میانگین جهانی، همچنین در حوزه زیرساخت‌ها چالش اساسی نداریم، در زمان حاضر حدود 300 بیمارستان آی‌پی‌دی و تخت‌های بیمارستانی در سطح قابل‌قبولی وجود دارد، البته کیفیت برخی بیمارستان‌ها به‌اندازه عمان یا ترکیه نیست، اما در بخش خصوصی بیمارستان‌های بسیار خوبی داریم.

ورود بیش از یک میلیون گردشگر سلامت به کشور

شجاعی مشکل اصلی را در گردشگری سلامت، «فرایندها و سیستم‌سازی» دانست و گفت: سال گذشته هفت میلیون و 400 هزار ورود گردشگر داشتیم که یک تا یک میلیون و 200 هزار نفر از این تعداد مربوط به گردشگری سلامت بود؛ شامل خدماتی مثل کاشت مو، جراحی‌های زیبایی، پیوندها و درمان ناباروری.

وی درباره بازار جهانی ابراز کرد: بر اساس آمار منابعی مانند Medical Tourism Association (MTA)، ارزش بازار گردشگری درمانی جهان حدود 47 میلیارد دلار است و هر گردشگر سلامت به‌طور میانگین بین دو هزار و 500 تا سه هزار دلار هزینه می‌کند. اندازه بازار جهانی نیز بین 18 تا 20 میلیون بیمار تخمین زده می‌شود.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: سهم ایران با وجود شرایط موجود، بد نیست، هرچند قبل از کرونا و در سال 98 وضعیت بهتر بود، حتی رخدادهایی مثل جنگ دوازده‌روزه نیز بر گردشگری سلامت و ورود بیماران آسیب زد.

وی ادامه داد: حدود 85 درصد گردشگران ورودی از کشورهای همسایه هستند؛ همین تناسب برای گردشگری سلامت هم صادق است. اولویت اصلی ما عراق، سپس افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. روند جهانی نشان می‌دهد که سالانه 20 تا 25 درصد به این حوزه اضافه می‌شود.

شجاعی اضافه کرد: برای بازار هدف، سه تا چهار کشور اصلی انتخاب شده بود، اما جنگ دوازده‌روزه باعث شد اهداف دوباره مرور و بازنگری شوند. در زمان حاضر برای بازه‌های شش‌ماهه، یک‌ساله و میان‌مدت، سه سطح بازار در نظر گرفته‌ایم؛ بازارهایی مثل افغانستان، پاکستان و عراق که مقاوم‌تر و کم‌خطرترند.

وی خاطرنشان کرد: محصول گردشگری سلامت و پزشکی با جان مردم مرتبط است؛ بنابراین استانداردها باید بالا باشد و فرایندها دقیق انجام شود. اگر در این حوزه فعالیت دارید یا علاقه‌مند هستید، حتماً در این صنعت رو به رشد وارد شوید و کار کنید.

منبع: تسنیم

source

توسط salamathyper.ir