به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنبم،ایران با تکیه بر توانمندی‌های پزشکی، زیرساخت‌های درمانی مجهز و قیمت‌های رقابتی، به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری سلامت در منطقه تبدیل شده است. بنا بر اعلام «مسلم شجاعی» مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، طی سال گذشته بین یک تا ۱.۲ میلیون نفر برای دریافت خدمات درمانی وارد ایران شدند.

خدمات ارائه‌شده به این گردشگران طیف متنوعی را شامل می‌شود؛ از جمله کاشت مو، انواع جراحی‌های زیبایی، پیوند اعضا و درمان ناباروری که در صدر تقاضا قرار دارند.

شجاعی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت یکی از سه محور اصلی گردشگری ایران در کنار گردشگری زیارتی و تاریخی است، افزود: “پزشکان ایرانی در زمینه دانش فنی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و بیمارستان‌های خصوصی ما توان رقابت با مراکز درمانی معتبر در سطح جهانی را دارند، گرچه هنوز در برخی زمینه‌ها نسبت به کشورهایی مثل عمان یا ترکیه فاصله داریم.”

به گفته او، مشکل اصلی در این حوزه نه کمبود تخصص، بلکه نبود فرایندهای استاندارد، سیستم‌سازی منسجم و چالش‌های اجرایی است.

سال ۱۴۰۲ در مجموع بیش از ۷.۴ میلیون گردشگر خارجی وارد کشور شدند که نزدیک به ۱.۲ میلیون نفر از آن‌ها، هدفی درمانی داشته‌اند. طبق آمار انجمن جهانی گردشگری پزشکی (MTA)، ارزش بازار جهانی گردشگری درمانی حدود ۴۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود و هر گردشگر سلامت به‌طور میانگین بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار هزینه می‌کند.

شجاعی تصریح کرد: «در حال حاضر ۸۵ درصد گردشگران سلامت ایران از کشورهای همسایه هستند که در رأس آن‌ها عراق، افغانستان و پاکستان قرار دارند. کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بخشی از بازار هدف ما هستند.»

او همچنین تأکید کرد که تلفیق درمان با جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی ایران یک مزیت منحصربه‌فرد ایجاد کرده و این فرصت می‌تواند ایران را به مقصدی جذاب برای گردشگری سلامت در جهان تبدیل کند.

در پایان، مدیرکل بازاریابی گردشگری خارجی خطاب به فعالان این صنعت گفت: «با توجه به پیوند گردشگری سلامت با جان انسان‌ها، رعایت استانداردهای بالا و فرایندهای دقیق حیاتی است. این صنعت آینده‌دار، ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی دارد.»

source

توسط salamathyper.ir