رئیس مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت انتشار تصاویر خلاف شئون بیماران در فضای مجازی را جرم خواند و گفت: در حال حاضر، برای مراکز پزشکی که تبلیغات غیرمجاز انجام می‌دهند، آیین‌نامه انتظامی نظام پزشکی تا حد تذکر پیش‌بینی شده است.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر جلال غفارزاد درباره انتشار تصاویر برهنه بیماران در فضای مجازی پس از انجام اعمال زیبایی اظهار کرد: این موارد نه‌تنها کاملاً غیرمجاز، بلکه از نظر قانونی مجرمانه محسوب می‌شوند؛ البته باید توجه داشت که این مسئله تنها در حوزه‌ وظایف وزارت بهداشت نیست؛ بلکه سایر نهادهای مرتبط با فضای عمومی و فرهنگی جامعه نیز در قبال آن مسئولیت دارند و می‌توانند اقدامات قانونی لازم را انجام دهند. با این حال، لازم است که برخوردها قاطع‌تر و هماهنگ‌تر باشد تا آثار بازدارندگی مؤثرتری ایجاد کند.

وی افزود: از سوی دیگر به نظر می‌رسد در این حوزه نیاز به تقنین و قانون‌گذاری دقیق‌تر نیز وجود دارد؛ به‌ویژه در مواردی که مربوط به تبلیغات مراکز غیرمجاز یا مراکز مجازی است که تبلیغات غیرمجاز در صفحات مجازی انجام می‌دهند. در حال حاضر، برای مراکز پزشکی که تبلیغات غیرمجاز انجام می‌دهند، آیین‌نامه انتظامی نظام پزشکی تا حد تذکر پیش‌بینی شده است.

ایجاد تقاضای القایی در پی تبلیغات اعمال زیبایی در فضای مجازی

غفارزاده در پاسخ به این سؤال که تبلیغات اعمال زیبایی در فضای مجازی می‌تواند باعث ایجاد تقاضای القایی در بین مردم شود؟ تصریح کرد: بله، این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد تقاضای القایی در جامعه شود؛ موضوعی که از دید ما نیز تأثیرگذار است به همین دلیل به‌طور کلی، هرگونه تبلیغ در این زمینه غیرقانونی است، مگر آنکه با مجوز محدود نظام پزشکی و تنها برای مراکز و اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای مجوز انجام شود.

وی درباره ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی گفت: تمامی گروه‌های پزشکی دارای پروانه (پزشکان و پیراپزشکان) موظف‌اند برای انجام تبلیغات، به‌صورت الکترونیکی و از طریق سامانه «سیتا» (سامانه یکپارچه تبلیغات امور پزشکی) نسبت به اخذ مجوز تبلیغات پزشکی مطابق دستورالعمل‌های مربوطه اقدام کنند و تخلفات پزشکان در حوزه تبلیغات پزشکی، در صورت عدم اخذ مجوز تبلیغات و رعایت‌نکردن دستورالعمل‌های مربوطه، از نوع تخلفات انتظامی محسوب می‌شود و بر اساس ماده 49 دستورالعمل تبلیغات پزشکی نیز، مقررات انتظامی در این زمینه اعمال می‌شود. در موارد خاص، امکان معرفی پزشک متخلف به دادسرای امنیت اخلاقی ناحیه 38 نیز وجود دارد.

رئیس مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: همچنین در اردیبهشت‌ماه سال جاری، معاون درمان وزارت بهداشت به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که در آن به موضوع تغییر جهت تبلیغات از فضاهای محیطی به فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و ورود افراد فاقد صلاحیت در این فضا و همچنین بعضی از تخلفات گروه‌های پزشکی اشاره شده که در آن آمده روند تبلیغات و اطلاع‌رسانی پزشکی به خصوص در حیطه‌‌های پوست، مو و کاهش وزن از چارچوب و ضوابط دستورالعمل تبلیغات پزشکی خارج شده به شکلی که شأن و جایگاه مقدس پزشکی و خدمات آنان را متأثر کرده است.

روند نظارت و برخورد با تبلیغات خلاف شئون اخلاقی و حرفه‌ای

وی افزود: در این بخشنامه، به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده که ضمن تشدید نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل، بر پرهیز از هرگونه تبلغات بدون مجوز و خارج از عرف و شأن جامه پزشکی و اخلاق عمومی تأکید و تخلفات آن را به سازمان نظام پزشکی محل گزارش کنند.

غفارزاده درباره روند نظارت و برخورد با تبلیغات خلاف شئون اخلاقی و حرفه‌ای تصریح کرد: ابتدا رصد تبلیغات محیطی و فضای مجازی در حوزه سلامت انجام می‌شود، سپس نوع تخلف (انتظامی یا جرم) تشخیص داده شده و تخلفات انتظامی به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود. همچنین مصادیق محتوای مجرمانه جرائم به دادسرای ویژه جرائم پزشکی یا دادسرای امنیت اخلاقی ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: در این راستا، دستورالعمل «نحوه اطلاع‌رسانی امور پزشکی و تبلیغات و انتشار آگهی‌های دارویی و مشابه آن» طی بخشنامه‌های سال‌های 1397، 1401 و 1403 ابلاغ شده است. همچنین، بخشنامه‌های متعددی از جمله ابلاغ «مصادیق محتوای مجرمانه در حوزه سلامت» نیز صادر شده‌اند.

وی درباره میزان رصدهای انجام شده گفت: تخلفات در حوزه پزشکی در دو بخش «گروه‌های پزشکی دارای پروانه» و «افراد یا مؤسسات فاقد مجوز» تعریف می‌شود. از بین حدود 1100 پرونده رصدشده در مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان، 42 درصد مربوط به گروه‌های پزشکی و 58 درصد مربوط به افراد فاقد مجوز بوده است. تاکنون از بین حدود 1100 صفحه‌ای که در فضای مجازی رصد شده است، اقدامات اولیه از جمله مسدودسازی خطوط تلفن مورد استفاده در تخلفات و برقراری ارتباط با جامعه هدف نیز انجام شده است.

منبع: تسنیم

source

توسط salamathyper.ir