بیوگرافی لیلی عاج کارگردان سینما + زندگی شخصی و عکس

لیلی عاج متولد ۱۳۵۷ در تهران بوده و نویسنده، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایران است. او اصالتا اهل گیلانغرب بوده و با ساخت فیلم سرهنگ ثریا نامش بر سر زبان ها افتاد. در ادامه بیوگرافی این کارگردان و فیلمساز کشورمان را میخوانید

لیلی عاج

بیوگرافی لیلی عاج

لیلی عاج متولد ۱۳۵۷ در تهران بوده و نویسنده، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایران است.

بیوگرافی لیلی عاج

سوابق

لیلی عاج، از کارگردانان و فیلمسازان ایرانی است و فیلم هایی مانند سرهنگ ثریا، کجایی ابراهیم، خواب زمستانی، قند خون، بابا آدم و کمیته نان و … کارگردانی کرده است.
او در سال ۱۳۷۶ هنرجوی انجمن سینمای جوانان ایران در تهران بود. در آن دوران یک فیلم ۱۶ میلیمتری و چند فیلم کوتاه نیز تا سال ۱۳۸۱ تولید کرده‌است

سوابق لیلی عاج

زندگینامه لیلی عاج کارگردان

لیلی عاج؛ نمایشنامه‌نویس و کارگردان که مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی دارد. او دوره فیلمسازی را در انجمن سینمای جوانان گذرانده است. عاج از نویسندگی تا دستیاری در تئاتر را تجربه کرده تا به کارگردانی برسد. تولید اثر در حوزه فیلم کوتاه و تلویزیون را هم باید به فهرست تجربیاتش اضافه کرد. فیلم‌های کوتاهی چون «پاییز»، «همین»، «هه‌ره وس»، «زن خط تیره مرد» و «هرچه تو را به یاد من بیاندازد زیباست» از جمله آثار اوست. لیلی عاج در تلویزیون هم در سمت‌های نویسنده و کارگردان، مدیر تولید و دستیار تهیه فعالیت کرده و فیلم «لونه شغال» را هم نویسندگی کرده است. حالا در کنار همه این تجربیات، فیلم سرهنگ ثریا اولین تجربه فیلمسازی عاج محسوب می‌شود.

زندگینامه لیلی عاج کارگردان

وی برای کارگردانی و نویسندگی سرهنگ ثریا که نخستین اثر سینمایی خود بود، موفق به دریافت دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین گوهرشاد در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد.

لیلی عاج در تئاتر تجربه کارگردانی نمایش‌های متعددی همچون کجایی ابراهیم، که در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت،خواب زمستانی، قند خون، بابا آدم و کمیته نان را داشته‌است. تازه ترین فیلم وی همسایه حسین نام دارد. به گفته عاج، کار پژوهش و نگارش نهایی این پروژه آخر تابستان ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید.

او در نمایش قند خون به زندگی کارگران بیکار شده کارخانه قند ورامین پرداخته و در نمایش کمیته نان، روایتگر زندگی کولبران بوده‌است. در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر لیلی عاج برای نمایشنامه سالی که دو بار پاییز شد رتبه اول را در بخش «مسابقه نمایشنامه‌نویسی» کسب و جایزه بهترین متن دریافت کرد.

کارگردان فیلم سرهنگ ثریا

لیلی عاج، نخستین فیلم بلند خود را به عنوان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس با سرهنگ ثریا جلوی دوربین برده‌است. در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، عاج برای کارگردانی سرهنگ ثریا نامزد «بهترین کارگردانی» در بخش فیلم‌های بلند شد که نتوانست آن را به دست بیاورد. در آخر اما «جایزه ویژه هیئت داوران» این جشنواره به لیلی عاج برای کارگردانی سرهنگ ثریا اهدا شد.

لیلی عاج در برنامه از سرگذشت

ماجرای طرد شدن از سوی همکارانش

لیلی عاج در گفتگو با فرهیختگان درباره‌ی برخوردهایی که بعد از ساخت این فیلم با او شد می‌گوید: «برخی من را آنفالو ‌کردند و جالب است که برخی از دوستان روشنفکر تئاتری من همزمان که آنفالو می‌کردند، زنگ می‌زدند و می‌گفتند ببین من آنفالویت کردم و فلانی و فلانی هم آنفالویت کردند.»

همسر لیلی عاج کیست

او همچنین گفته است: «قبل از کار کردن سوژه منافقین، در تئاتر هم این‌طور بود. وقتی ما اجرای صحنه‌ای می‌رفتیم، منتقدی که خیلی کارهای کارگری من را دوست داشت، گفت آدم حکومت شدی و کار درباره ابراهیم هادی می‌سازی. به او گفتم من واقعا ابراهیم هادی را دوست دارم.

عکس لیلی عاج کارگردان فیلم سرهنگ ثریا

من گاهی به او می‌گویم آقا ابراهیم من الان بارم روی زمین افتاده و کارم اینجا گیر کرده، به من کمک کن و واقعا به من کمک می‌کند. من به این منتقد گفتم به هیچ‌کس کاری ندارم اما واقعا این شخصیت را دوست دارم. گفتم من فکر نمی‌کردم سازمان منافقین سمپات پنهان داشته باشد. آن هم سازمانی که بچه‌های برخی پدر و مادرهای بدبخت را ربوده.»

source

توسط salamathyper.ir