پژوهشی جدید نشان می‌دهد که مصرف مقدار زیادی شکر افزوده می‌تواند تاثیر زیادی بر ساعت بیولوژیکی بدن داشته باشد، حتی اگر بقیه رژیم غذایی فرد سالم باشد. در این تحقیق، ۳۴۲ زن میانسال سیاه‌پوست و سفیدپوست بررسی شدند و مشخص شد زنانی که مقدار زیادی شکر افزوده مصرف می‌کنند، سلول‌هایشان «پیرتر» به نظر می‌رسد.

این یافته‌ها می‌توانند توضیح دهند که چرا برخی افراد نسبت به دیگرانی که همان تعداد سال زندگی کرده‌اند، سریع‌تر یا کندتر پیر می‌شوند. مصرف شکر می‌تواند عاملی مهم و نادیده گرفته شده باشد.

کاهش شکر افزوده و تاثیر آن بر ساعت بیولوژیکی

باربارا لارایا، دانشمند تغذیه از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بیان می‌کند که بر اساس نتایج این پژوهش، حذف ۱۰ گرم شکر افزوده در روز «مشابه بازگرداندن ساعت بیولوژیکی به مدت ۲.۴ ماه است، البته اگر این روند به مدت طولانی ادامه یابد.و

تغییرات اپی‌ژنتیکی و ساعت بیولوژیکی

تغییرات اپی‌ژنتیکی مانند قفل‌های شیمیایی عمل می‌کنند و ژن‌ها را غیرفعال کرده و نحوه بیان کد ژنتیکی بدن را تغییر می‌دهند. مجموعه‌ای از این تغییرات موقت به عنوان ساعت اپی‌ژنتیک شناخته می‌شود و می‌تواند راهی مفید برای تخمین سن واقعی بیولوژیکی یک فرد باشد. تغییرات اپی‌ژنتیک توسط دانشمندان قابل خواندن هستند تا بهتر بفهمند سلول چقدر قدیمی است و چه آسیب‌ها یا استرس‌هایی را تجربه کرده است.

تأثیر رژیم غذایی بر ساعت اپی‌ژنتیک

رژیم غذایی، سبک زندگی، ژنتیک و بیماری‌ها همگی بر سرعت ساعت اپی‌ژنتیک فرد تأثیر می‌گذارند، اما این یکی از اولین پژوهش‌ها است که نقش خاص شکر را بررسی می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهند که شکر افزوده می‌تواند سوئیچ‌های اپی‌ژنتیکی مرتبط با پیری را سریع‌تر از غذاهای سالم تغییر دهد.

اثر شکر افزوده بر پیری سلولی

شرکت‌کنندگان زن که رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها داشتند، سلول‌هایشان «جوان‌ترین» سن اپی‌ژنتیکی را نشان دادند. کسانی که رژیم مدیترانه‌ای داشتند، کندترین ساعت اپی‌ژنتیک را داشتند. ولی هرچه فرد بیشتر شکر افزوده مصرف می‌کرد، دی‌ان‌ای او بعد از بررسی پیرتر به نظر می‌رسید. حتی زمانی که وعده‌های غذایی این افراد غنی از غذاهایی بودند که دی‌ان‌ای را نگهداری و تعمیر می‌کردند، باز هم این پیری رخ می‌داد.

توصیه‌های انجمن قلب آمریکا

 انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که مصرف شکر افزوده برای زنان حدود ۲۵ گرم و برای مردان حدود ۳۶ گرم باشد. شکر افزوده به معنای قند اضافه‌شده به غذاها در طی آماده‌سازی غذاها و تنقلات، علاوه بر محتوای طبیعی مونو‌ساکاریدها و دی‌ساکاریدها غذاها است.

یافته‌ها نشان می‌دهند که شکر افزوده می‌تواند به طور قابل توجهی پیری سلولی را تسریع کند، اما باید توجه داشت که این پژوهش تنها بر اساس گزارش‌های غذایی جمع‌آوری‌شده در سه روز غیر متوالی و یک نمونه بزاقی است. مطالعات بلندمدت هر دو جنس برای نتیجه‌گیری بیشتر لازم است.

این پژوهش در JAMA Network Open منتشر شده.

source

توسط salamathyper.ir