سازمان غذا و دارو آمار هزینه کرد حدود دو میلیارد دلاری واردات اقلام مرتبط با تجهیزات پزشکی را منتشر کرد اما درباره سهم بیشترین کالای وارد شده و بیشترین شرکتهای دریافت کننده ارز و سهم ارز ترجیحی، نیمایی و … در این واردات را اعلام نکرد.

به گزارش ساعت سلامت، سازمان غذا و دارو در این گزارش اعلام کرد که از مجموع حدود دو میلیارد دلار یک میلیارد و 997 میلیون و 994 هزار و 672 دلار) ارز مصرف شده برای واردات اقلام تجهیزات پزشکی از نظر گروه کالایی بیشترین سهم به مواد و لوازم مصرفی با 65 درصد به میزان حدود 1.3 میلیارد دلار اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش دستگاهها و وسایل پزشکی آماده وارداتی با 18 درصد به میزان حدود 358 میلیون دلار در رتبه دوم میزان ارز اختصاصی قرار دارند.

مواد اولیه خط تولید با 8 درصد به میزان حدود 150 میلیون دلار، قطعات یدکی تجهیزات پزشکی با 3 درصد به میزان حدود 58 میلیون دلار، قطعات ساخت دستگاه با 3 درصد به میزان حدود 48 میلیون، لوازم جانبی با دو درصد به میزان 46 میلیون دلار، ابزار با یک درصد به میزان حدود 28 میلیون دلار در رده های بعدی قرار دارند. حدود 4 میلیون دلار از ارز اختصاص داده شده نیز در گروهی با عنوان فاقد قرار گرفته است.

سازمان غذا و دارو در این گزارش مشخص نکرده است که چه میزان از این ارز اختصاص داده شده ارز ترجیحی یا 4200 تومانی و چه میزان از آن از سایر انواع ارزهای چند نرخی موجود در بازار ایران است.

همچنین این سازمان اعلام نکرده است که 10 شرکت برتر دریافت کننده بیشترین میزان ارز واردات تجهیزات پزشکی کدام شرکتها هستند. این شرکتها چه کالاهایی وارد کرده‌اند و چه میزان از تولیدات آنها در داخل کشور تولید کننده مشابه با کیفیت دارد؟

سازمان غذا و دارو همچنین مشخص نکرده است این آمار مربوط به چه بازه زمانی است اما با توجه به زمان انتشار آن به نظر می رسد، آمار اعلام شده مربوط به گزارش واردات اقلام تجهیزات پزشکی در سال 1402 باشد.

source

توسط salamathyper.ir