رئیس آزمایشگاه کنترل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو استفاده از آیینه‌های UV برای تست کارایی ضدآفتاب را ترفندی تبلیغاتی خواند.

به گزارش ساعت سلامت، دکتر شهرام شعیبی افزود: آینه‌های UV محدوده کوچکی از اشعه UVA را در بازه‌های ۳۲۰ تا ۴۰۰ میلیمتری به‌صورت می‌تابانند؛ بنابراین فقط ضد آفتاب‌های حاوی UVA در این تست موفق می‌شوند و ضدآفتاب‌های حاوی UVB که در طول‌موج ۲۸۰ تا ۳۲۰ میلیمتری منتشر می‌شوند از سوی این آیینه‌ها پوشش داده نمی‌شوند.

وی ادامه داد: این آیینه‌ها از طیف UVA، تست‌های مضر را به پوست نمی‌تابانند و بخشی را که تاثیر کمتری دارد، منتشر می‌کنند؛ زیرا در غیر این صورت این آیینه‌ها می‌توانند باعث آسیب‌های جدی به پوست شوند، در نتیجه این آیینه‌ها UV طول‌موج‌های پایین مضر که در حوزه تاثیر کرم‌های ضدآفتاب هستند را پوشش می‌دهند.

رئیس آزمایشگاه کنترل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: این آیینه‌ها فقط ضدآفتاب‌هایی که در فرمولاسیون آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است تحت پوشش قرار می‌دهند و فقط ضدآفتاب‌های فوق اشعه UV را جذب می‌کنند و چون در ساخت ضدآفتاب‌های فیزیکی از زینک یا تیتانیوم که نور UV را انعکاس می‌دهند، استفاده شده است، پس در این تست کارایی ندارد.

وی افزود: با توجه‌ به موارد فوق، این آیینه‌ها نمی‌توانند تست مناسبی برای کارایی و اثربخشی ضدآفتاب‌ها باشند. زیرا اگر قرار باشد فقط نوع خاصی از ضدآفتاب را شناسایی کنند بیشتر باعث سردرگمی و نگرانی مصرف‌کننده‌ها می‌شوند و با توجه‌ به دقت عمل پایین این آیینه‌ها بیشتر به‌عنوان روش‌های تبلیغاتی از آنها استفاده می‌شود.

source

توسط salamathyper.ir