اگر تا به حال تلاش کرده‌اید منبع یک ویدیوی آنلاین را پیدا کنید، می‌دانید که کار آسانی نیست. حتی بعد از جستجوی زیاد، ممکن است به نتیجه نرسید. در اینجا روش‌هایی برای جستجوی کامل ویدیو از کلیپ‌هایی که آنلاین دیده‌اید آورده شده است.

دلایل زیادی برای پیدا کردن منبع یک ویدیو وجود دارد. ممکن است بخواهید به منبع در سایت یا حساب شبکه اجتماعی خود اصلی اشاره کنید (به جای اینکه به بازنشرکنندگان اعتبار بدهید) یا وضعیت حق‌نشر را بررسی کنید؛ یا شاید بخواهید ویدیوی کامل را پیدا کنید تا ببینید ویدیوی کوتاه تا چه حد مفهوم کلی را درست بازتاب می‌دهد. برخی از این روش‌ها نیاز به تلاش زیادی دارند؛ برخی دیگر از ابزارهای پیشرفته برای رسیدن به منبع ویدیو استفاده می‌کنند.

جستجوی معکوس ویدیو با استفاده از اسکرین‌شات‌ها

جستجوی معکوس با استفاده از اسکرین‌شات‌ها احتمالاً مفیدترین روش برای پیدا کردن منبع ویدیو است.

این روش نیاز به گرفتن اسکرین‌شات از ویدیو و آپلود آن در موتور جستجوی تصویر معکوس دارد. الگوریتم رنگ، پیکسل‌ها و سایر عناصر موجود در اسکرین‌شات را شناسایی کرده و سعی می‌کند منبع ویدیو را پیدا کند.

شما می‌توانید جستجوی معکوس را با استفاده از جستجوی تصویر معکوس گوگل یا خدمات مشابه ارائه شده توسط بینگ، Prepostseo، IDQB و … انجام دهید.

گزینه‌های دیگر شامل TinEye و برنامه‌های جستجوی تصویر معکوس موجود در اندروید و iOS مانند Google Lens هستند. کافی است اسکرین‌شات‌ها را در هر یک از این ابزارها آپلود کنید و ببینید آیا می‌توانند شما را به ویدیوی مورد نظر برسانند یا خیر.

جستجوی دستی متنی برای رسیدن منبع ویدیو

انجام جستجوی دستی در گوگل، بینگ، یاندکس و موتورهای جستجوی مشابه راهی ساده برای پیدا کردن منبع ویدیو است.

با این حال، این روش قابل اعتماد نیست و نیاز به جستجو در تعداد زیادی از نتایج دارد. این روش زمان‌بر است و هیچ تضمینی وجود ندارد که ویدیو را پیدا کنید.

برای پیدا کردن منبع ویدیو با استفاده از این روش، به دنبال سرنخ‌هایی در ویدیو بگردید، مانند موضوع ویدیو، نام‌های ذکر شده در ویدیو یا دیالوگ‌های رد و بدل شده در آن.

برای مثال، اگر ویدیویی درباره فرآوری گوشت در یک کارخانه دیده‌اید، ممکن است نام یکی از مدیران کارخانه در ویدیو ذکر شده باشد. می‌توانید از این اطلاعات و سایر سرنخ‌ها مانند نام کارخانه به عنوان مبنای جستجوی خود استفاده کنید.

استفاده از ابزار جستجوی پیشرفته ویدیوی گوگل

اگر با جستجوهای استاندارد اینترنتی موفق نشدید، ابزار جستجوی پیشرفته ویدیوی گوگل را برای پیدا کردن منبع ویدیو امتحان کنید. قبل از شروع به جمع‌آوری داده‌ها نیاز دارید.

این روش شامل وارد کردن چند کلمه از متن ویدیو، انتخاب زبان، تعیین تاریخ انتشار و انتخاب چند گزینه دیگر است. این ابزار ویدیوهای مرتبط را بر اساس ورودی شما نشان می‌دهد.

استفاده از عناصر درون ویدیو برای یافتن منبع

عناصر درون ویدیو نیز می‌توانند به شما کمک کنند منبع آن را پیدا کنید. اگر ویدیو لوگوی ناشر اصلی یا نام برندی را نشان دهد، می‌توانید از آن اطلاعات برای یافتن منبع استفاده کنید.

اگر نام یا لوگوی برند در ویدیو وجود دارد، پیدا کنید که به کدام برند تعلق دارد و پروفایل‌های اجتماعی آن را ببینید. احتمال زیادی وجود دارد که ویدیو را در آنجا پیدا کنید.

استفاده از افزونه Fake News Debunker

افزونه مرورگر Fake News Debunker که توسط روزنامه‌نگاران برای یافتن منابع اخبار استفاده می‌شود، می‌تواند برای پیدا کردن منبع یک کلیپ ویدیویی آنلاین نیز مفید باشد.

استفاده از افزونه Fake News Debunker برای یافتن منبع ویدیو

  1. به صفحه افزونه Fake News Debunker بروید و آن را به مرورگر خود اضافه کنید.
  2. روی افزونه کلیک کرده و سپس روی Open Toolbox کلیک کنید.
  3. به تب Video بروید و به بخش Keyframes بروید، جایی که می‌توانید ویدیو را تقسیم‌بندی کنید.
  4. یا لینک ویدیو را جای‌گذاری کنید یا ویدیو را دانلود کرده و به بخش Source of the video آپلود کنید. سپس روی Submit کلیک کنید و ابزار فریم‌های هر توالی ویدیو را به‌عنوان اسکرین‌شات استخراج می‌کند.
  5. روی هر یک از این اسکرین‌شات‌ها راست‌کلیک کرده، منوی Fake News Debunker را از منوی زمینه گسترش دهید و موتور جستجوی مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  6. نتایج جستجو را بررسی کنید و سعی کنید ویدیوی مورد نظر را پیدا کنید. اگر جستجوی معکوس در یک موتور جستجو ناموفق بود، از موتور جستجوی دیگری استفاده کنید.



نوشته‌های پیشنهادی

source

توسط salamathyper.ir