کمپین انتخاباتی کامالا هریس، با تغییر عناوین و توضیحات رسانههای اصلی در تبلیغات جستجوی گوگل، میخواهد این تصور را القا کند که نشریات معتبری مانند گاردین، رویترز، CBS News و دیگر رسانههای بزرگ از او حمایت میکنند. این رویکرد اگرچه در دنیای تبلیغات تجاری معمول است و برخلاف قوانین گوگل نیست (!) اما تبلیغات به گونهای طراحی شدهاند که بسیار شبیه به نتایج واقعی جستجوی اخبار به نظر میرسند و این موضوع باعث ایجاد چالشهایی برای رسانهها شده است.
اهمیت موضوع
این نوع تبلیغات بهویژه در کمپینهای انتخاباتی بحثبرانگیز است، زیرا ممکن است خوانندگان بهطور اشتباه فکر کنند که این متنها توسط خود رسانهها نوشته شدهاند. با وجود اینکه این تبلیغات تحت عنوان «حمایتشده» منتشر میشوند، به وضوح مشخص نیست که متون همراه با لینکهای خبری واقعی، توسط کمپینهای انتخاباتی نوشته شدهاند و نه توسط نشریه اصلی.
واکنش رسانهها
سخنگوی روزنامه گاردین اعلام کرده: «ما درک میکنیم که ممکن است یک سازمان بخواهد خود را با برند معتبر گاردین همراستا کند، اما باید اطمینان حاصل کنیم که این کار به درستی و با اجازه ما انجام میشود. ما با گوگل در این مورد تماس خواهیم گرفت تا اطلاعات بیشتری کسب کنیم.»
سخنگویان برندهایی مانند CNN، USA Today و NPR نیز که لینکهای آنها در تبلیغات کمپین هریس به کار رفته بود، اظهار داشتند که از این موضوع بیاطلاع بودند.
بررسی حقایق
گوگل اعلام کرده که این تبلیغات برخلاف قوانینش نیستند، اما در گذشته، پلتفرمها با چالشهایی در زمینه انتشار اطلاعات نادرست با چنین فرمتهایی مواجه شدهاند. بهعنوان مثال، فیسبوک در سال ۲۰۱۷ اجازه ویرایش متنهای لینکهای خبری را در تبلیغات خود به دلیل جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست، ممنوع کرد.
موضع گوگل
گوگل استدلال میکند که تبلیغات در جستجو بهطور واضح به عنوان «حمایتشده» برچسبگذاری شدهاند و به راحتی از نتایج جستجو قابل تشخیص هستند. همچنین، گوگل اعلام کرده که برای تبلیغات انتخاباتی سطوح بیشتری از شفافیت را فراهم کرده است.
جزئیات تبلیغات کمپین هریس
از ۳ آگوست، تقریباً دهها شرکت خبری در این نوع تبلیغات جستجوی کمپین هریس استفاده شدهاند. این تبلیغات شامل لینکهای واقعی به مقالات خبری هستند، اما عناوین و متنهای همراه با آنها به گونهای تغییر داده شده که به نفع اهداف کمپین هریس به نظر برسند.
چالشهای تبلیغات سیاسی در دنیای دیجیتال
دنیای تبلیغات سیاسی همواره مبهم بوده، اما فقدان قوانین مشخص در دنیای دیجیتال باعث شده که مسئولیت تصمیمگیری درباره اینکه چه چیزی فریبنده است و چه چیزی منصفانه، به عهده شرکتهای فناوری باشد. تبلیغات جستجویی به دلیل شباهت زیاد به نتایج واقعی جستجو، برای تبلیغکنندگان بسیار موثر هستند. با این حال، شرکتهای رسانهای که برندشان به طور غیرمنتظرهای با پیامهای سیاسی همراه میشود، ممکن است نظر متفاوتی داشته باشند.
این نوع تبلیغات، حتی اگر مطابق با قوانین گوگل باشند، میتوانند رسانهها را بیشتر در معرض اتهامات جانبداری قرار دهند و چالشهای بیشتری را برای آنها ایجاد کنند.
منبع
source