پاول دورُف، بنیان‌گذار پیام‌رسان تلگرام، پس از بازداشت در فرانسه، روز چهارشنبه از بازداشت پلیس آزاد شد و به دادگاهی در پاریس منتقل شد تا تفهیم اتهام شود. این بازداشت چند روز پس از دستگیری وی در فرودگاه بورژه پاریس انجام شد.

دادستان‌های پاریس به شبکه خبری CNN اعلام کردند که دورُف ۳۹ ساله، که به اتهام‌های مرتبط با عدم نظارت بر محتوا در تلگرام تحت بازجویی قرار داشت، اکنون با “بازجویی اولیه و احتمالاً اتهامات جدید” در دادگاهی در پایتخت فرانسه روبه‌رو خواهد شد.

دورُف که در فرودگاه بورژه پاریس بازداشت شده بود، به اتهاماتی از جمله همدستی با کلاهبرداران، قاچاقچیان مواد مخدر و افرادی که محتوای کودک‌آزاری را منتشر می‌کنند، تحت بررسی قرار گرفته است. همچنین، استفاده گروه‌های تروریستی و افراط‌گرایان راست از این اپلیکیشن بدون نظارت محتوا، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این بازداشت بحث‌هایی درباره آزادی بیان ایجاد کرده و نگرانی‌های خاصی در اوکراین و روسیه، جایی که تلگرام بسیار محبوب است و به عنوان یک ابزار کلیدی ارتباطی در جنگ روسیه علیه همسایه‌اش استفاده می‌شود، به وجود آورده است.

روسیه به شدت از بازداشت دورُف انتقاد کرده و سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، ماریا زاخارووا، اظهار داشت: “به نظر می‌رسد که این موضوع بار دیگر نگرش واقعی رهبری فرانسه را که به وضوح قوانین بین‌المللی در حوزه حفاظت از آزادی بیان و بیان را نقض کرده، نشان داده است.”

تلگرام که در سال ۲۰۱۳ توسط پاول و برادرش نیکُلای دورُف تأسیس شد، اکنون بیش از ۹۵۰ میلیون کاربر دارد و یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های پیام‌رسانی در جهان است. مکالمات در این اپلیکیشن رمزگذاری شده است و این بدان معناست که سازمان‌های قانونی و حتی خود تلگرام نظارت چندانی بر محتوای کاربران ندارند.

پاول دورُف که در سال ۱۹۸۴ در اتحاد جماهیر شوروی به دنیا آمده بود، در ۲۰ سالگی به «مارک زاکربرگ روسیه» معروف شد. او در سال ۲۰۱۴ از روسیه خارج شد و اکنون در دبی ساکن است، جایی که تلگرام در آن مستقر است، در حالی که تابعیت فرانسه را نیز دارد. ثروت وی حدود ۹.۱۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

با این حال، در حالی که اپلیکیشن او توسط گروه‌های طرفدار آزادی بیان تحسین شده و ارتباطات خصوصی را در کشورهایی با رژیم‌های محدودکننده تسهیل کرده، منتقدان معتقدند که این پلتفرم به پناهگاهی امن برای هماهنگی فعالیت‌های غیرقانونی از جمله تروریسم تبدیل شده است.

منبع


source

توسط salamathyper.ir