مراحل و نکات مختلف در شستشوی یک قالی ابریشمی

همان‌طورکه گفته شد، فرش‌های بافته‌شده از ابریشم تفاوت‌های مهمی با دیگر نمونه‌ها دارند و نمی‌توان آن‌ها را دقیقا مشابه دیگر فرش‌ها و قالی‌ها شست. بنابراین، نیاز است در انجام این کار به موارد مهم زیر دقت داشته باشید.

  • آشنایی با فرش ابریشمی: فرش‌های ابریشمی به‌دلیل داشتن الیاف نازک و بافت لطیف خود، از حساسیت بالایی برخوردار هستند و ممکن است در برابر فشار آب یا شوینده‌های خاص آسیب ببینند. بنابراین شستن آن‌ها نیازمند دقت، زمان و حساسیت بیشتری است.
  • بررسی برچسب پشت فرش: پیش از هر کاری، بهتر است ابتدا از جنس الیاف و میزان حساسیت فرش آگاه شوید و حسب مورد، نوع شوینده و شیوه شستشو را انتخاب کنید. برای این کار کافی است برچسب پشت فرش را بررسی کنید تا اطلاعات مهم آن را دریافت کنید.
  • گردگیری و غبارروبی فرش: پیش از شروع شستشو، ابتدا با استفاده از یک جاروبرقی (با قدرت متوسط) گردوغبار موجود بر روی فرش ابریشمی را پاک کنید تا مراحل شستشو کوتاه‌تر شود. همچنین می‌توان با آویزان کردن فرش و ضربات ملایم یک چوب دستی بدون پرز و لبه، فرش را تا حد زیادی از لوث وجود غبارها بزدایید.
  • بررسی احتمال رنگ‌پریدگی: پیش از شروع کار ابتدا یک قسمت کوچک از فرش را بشویید تا از بابت رنگ پس ندادن آن مطمئن شوید. عدم توجه به این موضوع ممکن است باعث رنگ‌پریدگی فرش شود.

images_1724842303_66cf013f218e5.png

مراحل شستشوی فرش

پس از مرحله اول، حالا نوبت شستشو فرش است. در این مرحله، ابتدا باید لکه‌ها را برطرف کرده، شوینده مناسبی را انتخاب کنید و سپس با شیوه شستشو دستی یا بخارشویی کار را پیش ببرید.

برطرف کردن لکه‌ها

هر نوع لکه روی فرش ابریشمی باید به یک شیوه خاص پاک شود. برای هرکدام از لکه‌ها می‌توانید روش مناسب را از اینترنت پیدا کنید (مثلا لکه خون با آب سرد بهتر پاک می‌شود). بااین‌حال، لازم است بدانید که حتی‌الامکان نباید لکه‌ها را با مواد شیمیایی پاک کرد، زیرا ریسک آسیب‌ دیدن فرش وجود دارد.

انتخاب شوینده مناسب

بهترین شوینده، شوینده‌هایی هستند که روی برچسب پشت فرش توصیه شده باشند. اگر به چنین موضوعی پرداخته نشده و یا اینکه فرش شما فاقد چنین برچسبی است، استفاده از صابون ملایم، شامپو فرش، پودر دستی حل‌شده در آب یا هر شوینده دیگری که اصطلاحا خنثی است، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای رفع برخی لکه‌ها و بوی بد فرش نیز استفاده از سرکه سفید به‌صورت غیرمستقیم و با یک پارچه نرم یا به‌صورت محلول در آب، روش مناسبی است.

  • نکته مهم: هرگز از شوینده‌های قوی یا سفیدکننده‌ها استفاده نکنید.

انتخاب شیوه شستشو (دستی یا بخارشویی)

در شیوه شستشوی دستی، پس از خیس کردن فرش ابریشمی با آب ولرم، یک سطل از همان آب ولرم را با مقداری شوینده ملایم ترکیب کنید. سپس یک اسفنج نسبتاً نرم را درون سطل غوطه‌ور کرده و نقاط مختلف فرش را به‌آرامی با کف اسفنج شستشو دهید. در انجام این کار فشار زیادی به فرش وارد نکنید. پس از شستن قسمت‌های آلوده و مشاهده تمیزی فرش، سطح فرش را با فشار بسیار کم آب شیلنگ، آب‌کشی کنید. در شیوه شستشو با دستگاه بخار نیز لازم است ابتدا دمای کار دستگاه روی یک حالت ملایم تنظیم شود تا الیاف و بافت فرش دچار زدگی، جابجایی یا آسیب نشود. همچنین باید اجازه دهید بخار به عمق فرش نفوذ کند و آلودگی‌ها را تکان دهد. سپس در گام نهایی، باید با یک پارچه نرم و لطیف، رطوبت باقی‌مانده روی فرش ابریشمی را بگیرید.

مراحل خشک ‌کردن فرش

خشک ‌کردن فرش نیز دارای نکات مهم و خاصی است و که رعایت آن‌ها می‌تواند طول عمر بالاتری به فرش شما بدهد. این نکات به‌طورکلی عبارت‌اند از:

  • پهن کردن فرش بلافاصله بعد از شستشو: بعد از شستن فرش، بدون هیچ تاخیری فرش خود را باید پهن کنید؛ ایجاد وقفه در این کار می‌تواند باعث ایجاد بوهای نامطبوعی در فرش شود.
  • عدم قرارگیری در نور مستقیم خورشید: نور مستقیم خورشید می‌تواند رنگ‌پریدگی و کاهش یکپارچگی رنگ فرش را به همراه داشته باشد. بنابراین فرش یا قالی خود را در محیطی پهن کنید که گرما و نور غیرمستقیم آفتاب در آن وجود داشته باشد.
  • گردش آزاد هوا در محیط برای خشک شدن: علاوه‌بر گرما و نور غیرمستقیم آفتاب، همچنین مطمئن شوید که هوای آزاد به فرش شما برسد. این کار باعث خشک شدن سریع‌تر قالی یا فرش ابریشمی شما می‌شود.
  • چرخاندن و جابجایی منظم فرش در محیط: براساس میزان دمای محیط، فرش معمولا باید هر نیم ساعت یک ‌بار چرخانده و جابجا شود تا سرعت خشک شدن نقاط مختلف یکسان باشد. این کار به خشک شدن سریع‌تر هم کمک خواهد کرد. بهترین قالیشویی‌های ایران نیز دقیقا همین نکات را رعایت می‌کنند.
  • نگهداری پس از خشک شدن: بعد از خشک شدن، نیاز است که گردوغبار فرش را به‌صورت منظم با قدرت متوسط یک جاروبرقی تمیز کنید. همچنین بهتر است روی فرش غذا نخورید تا از ریخته شدن مایعات (مثل آب یا سایر نوشیدنی‌ها) جلوگیری به عمل آید. برای مراقبت بهتر می‌توانید از زیرفرشی یا روفرشی نیز استفاده کنید.

آشنایی با قالیشویی اصفهان متخصص؛ بهترین قالیشویی اصفهان از نظر مردم

در این مطلب، با اصول و نکات مهم در شستشوی فرش ابریشمی در منزل آشنا شدیم. همچنین در کنار تمام موارد ذکرشده باید به این موضوع اشاره کرد که اگر یک فرش یا قالی ابریشمی گران‌قیمت دارید، بهتر است آن را به یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه واگذار کنید. قالیشویی اصفهان متخصص با سال‌ها سابقه فعالیت به‌عنوان بهترین قالیشویی اصفهان از نظر مردم شناخته شده‌است.

نحوه شستشوی فرش ابریشم در منزل

این مجموعه با استفاده از دستگاه‌ها، ابزارها، شوینده‌ها و روش‌های کاملا حرفه‌ای می‌تواند پاسخگوی نیاز شما در پاکسازی یک فرش یا قالی ابریشمی باشد. قالیشویی اصفهان متخصص علاوه‌بر فرش و قالی، خدمات ترمیم آن‌ها را نیز انجام می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مجموعه می‌توانید به EsfahanGhalishoei.com مراجعه کنید یا با شماره تلفن 03132643050 تماس حاصل فرمایید. بهترین قالیشویی اصفهان از نظر مردم، همچنین در مواردی مثل شستشوی مبلمان نیز در کنار شماست تا بهترین خدمات خود را ارائه دهد.

source

توسط salamathyper.ir