دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت دولت چهاردهم با اعلام مواضع و برنامه های خود اکنون سکان هدایت نظام سلامت را به دست گرفته است. او برای عمل به وعده های خود نیازمند تیمی قوی از معاونان کار کشته است اما معاونان احتمالی او چه کسانی هستند؟

به گزارش ساعت سلامت، دکتر محمدرضا ظفرقندی از هفته گذشته که با 161 نظر موافق از مجلس رأی اعتماد گرفت. فقط یک نفر را با خود به وزارت بهداشت آورده و به او حکم داده است. دکتر خسرو صادق نیت، شاگرد قدیمی و دوست دیرین دکتر ظفرقندی اکنون رئیس دفتر و عضو کمیته انتصابات وزارت بهداشت است.

در میان نام هایی که به عنوان معاونان احتمالی دکتر ظفرقندی مطرح است، محتمل ترین فرد دکتر علی جعفریان است، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران که احتمالا قرار است معاون کل وزارت بهداشت شود.

برای ریاست سازمان غذا و دارو نیز چند نام آشنا به گوش می رسد. در میان آنان احتمال انتخاب دکتر مهدی پیرصالحی نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی و دکتر محمود بیگلر رئیس داروخانه 13 آبان بیشتر است. هر چند نام دکتر محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی هم برای تصدی این سمت شنیده شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت نیز احتمالا فرد نام آشنایی برای فعالان حوزه سلامت است. در بین گزینه های احتمالی نام دکتر نادر توکلی،‌ رئیس بیمارستان حضرت رسول بیشتر از بقیه مطرح است اما دکتر محمد حسین صومی، قاسم جان بابایی، حسن امامی رضوی نیز مطرح هستند.

اگر قرار باشد دکتر ظفرقندی از بین زنان فردی را به عنوان معاون وزیر بهداشت انتخاب کند، یکی از گزینه های احتمالی دکتر طاهره چنگیز است که ممکن است این متخصص علوم دارویی و رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را به معاونت بهداشت برساند.

با این حال برای معاونت بهداشت اسامی دیگری از جمله دکتر علیرضا رئیسی، دکتر علی دل پیشه، دکتر محمد مهدی ناصحی یا حتی دکتر حمیدرضا جمشیدی نیز شنیده است که البته داروساز است و انتصاب او در معاونت بهداشت اندکی دور از ذهن است.

برای معاونت آموزشی به نظر می رسد یکی از گزینه های اصلی دکتر جلیل حسینی است، متخصص ارولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. با این حال گزینه های دیگری مانند دکتر عبدالله کریمی، دکتر باقر لاریجانی، دکتر امیر محسن ضیایی و دکتر علی حق دوست هم مطرح هستند.

معاونت توسعه یکی از کلیدی ترین معاونت های وزارت بهداشت است. برای این معاونت نیز اسامی مختلفی شنیده شده است که دکتر محمود بیگلر، دکتر طاهر موهبتی و دکتر حمیدپور اصغری، مدیر اسبق سلامت سازمان برنامه و بودجه از جمله آنها هستند.

برای معاونت پرستاری نیز نام دکتر تهمینه صالحی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عباس عبادی معاون پرستاری فعلی وزارت بهداشت، دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی و دکتر وحید زمان زاده شنیده شده است. شاید فشار برای انتخاب یک معاون زن، دکتر ظفرقندی را به سمت انتخاب دکتر تهمینه صالحی هدایت کند اما مسئولیت سنگینی است که در کشاکش اعتراضات گسترده پرستاران نیازمند یک مدیر قوی و کارکشته است.

همچنین برای تصدی مسئولیت معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت از دکتر محسنی بندپی، دکتر ابراهیم گلمکانی، دکتر سید مرتضی خاتمی و دکتر جمال الدینی به عنوان گزینه های احتمالی یاد می شود.

برای معاونت دانشجویی نیز از دکتر قاسم رضیعی قاری قرآن و دکتر سیما لاری معاون دانشجویی اسبق وزارت بهداشت به عنوان گزینه های احتمالی یاد می شود.

دکتر رضا رئیس کرمی نیز که در کمیته انتخاب وزیر بهداشت دومین نام مطرح بعد از دکتر ظفرقندی بود احتمالا مسئولیت اداره دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عهده خواهد گرفت. هر چند نام او برای تصدی مسئولیت معاونت دانشجویی وزارت بهداشت نیز مطرح است.

دکتر محمد جواد کبیر، کارشناس مدیریت و سیاستگذاری سلامت نیز یکی از افراد نزدیک به دکتر ظفرقندی است که به عنوان معاون (احتمالا معاون بهداشت) یا مشاور در کنار او برای راهبری این وزارتخانه پر مسئولیت خواهد بود.

source

توسط salamathyper.ir