تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ژاپنی‌های امروزی ممکن است حامل نَسَبی گمشده باشند که زمانی از سرزمین‌های شمال شرقی آسیا به بالای مجمع‌الجزایر ژاپن مهاجرت کرده‌اند. این کشف، شواهدی را تقویت می‌کند که نشان می‌دهد نژاد ژاپنی‌ها نه از دو بلکه از 3 نَسَب اجدادی تشکیل شده است.

تا همین اواخر، فرضیه غالب این بود که جمعیت ژاپن از ترکیب دو گروه اصلی به‌وجود آمده است: مردم بومی جومون Jomon که بیش از ۱۰,۰۰۰ سال پیش از آسیای شرقی باستان به ژاپن آمده بودند و کشاورزان برنج‌کار از شمال شرقی آسیا که حدود ۲,۳۰۰ سال پیش از سرزمین اصلی قاره‌ای مهاجرت کردند.

موج سوم مهاجران

در سال ۲۰۲۱، مطالعه‌ای ژنتیکی برای اولین بار به وجود موج سوم مهاجران پی برد که داستان متفاوتی از منشأ ژاپنی‌ها را پیشنهاد داد. چیکاشی ترائو Chikashi Terao، نویسنده ارشد جدیدترین تحقیق، می‌گوید که او و همکارانش ساختار زیربخش‌های جمعیتی ژاپن را با دقت بررسی کرده‌اند و نتایج آنها به‌طور در هفت منطقه این کشور را در بر می‌گیرد.

بررسی ژنتیکی جمعیت ژاپن

تیم تحقیقاتی ترائو با توالی‌یابی DNA بیش از ۳,۲۰۰ نفر از این مناطق، یکی از بزرگترین تحلیل‌های ژنتیکی یک جمعیت غیر اروپایی را ارائه کرده‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد که ترکیب ژنتیکی جمعیت ژاپن به‌گونه‌ای است که می‌تواند در پزشکی شخصی‌سازی‌شده موثر باشد. آنها استدلال می‌کنند که گونه‌های نادر ژنتیکی گاهی می‌توانند به گروه‌های خاصی از نیاکان برگردند و الگوهای مهاجرتی را در ژاپن آشکار کنند.

سه خوشه اصلی نَسَبی

با مقایسه داده‌های ژنتیکی مدرن و باستانی، تیم تحقیقاتی سه خوشه اصلی نَسَب را در میان بیشتر جمعیت ژاپن شناسایی کرد. نتایج نشان می‌دهد که امروزه نَسَب جومون بیشتر در جنوب ژاپن غالب است. در حالی که مردم غرب ژاپن بیشتر با چینی‌های هان Han Chinese ارتباط دارند که تا حدود سال ۸۰۰ میلادی به مهاجرت از سرزمین اصلی شرق آسیا ادامه دادند.

در شمال شرقی ژاپن، نَسَب غالب متفاوت است. ترکیب ژنتیکی این جمعیت هنوز به‌طور کامل روشن نیست، اما ممکن است با ترکیب دوگانه‌ای از نَسَب کره‌ای و چینی هان توجیه شود. در سوابق تاریخی آمده است که منطقه شمال شرقی زمانی توسط گروهی از مردم به نام ایمیشی Emishi در قرن پنجم میلادی ساکن بوده است. این نام به‌طور تحت‌اللفظی به «بربرهای میگو» ترجمه می‌شود و گرچه هیچ‌کس نمی‌داند ایمیشی از کجا آمده‌اند، اما پیشنهاد شده که آنها از افرادی که در شبه‌جزیره کره امروزی زندگی می‌کردند، منشاء گرفته‌اند.

ارتباط با بیماری‌ها

این مطالعه همچنین به شناسایی ریشه‌های دو ژن مرتبط با سرطان سینه ارثی در ژاپنی‌ها کمک کرده است. به‌عنوان مثال، جهش BRCA1 که خاص جمعیت ژاپن است و در شرق ژاپن به طور قابل‌توجهی رایج‌تر است، به نظر می‌رسد از نَسَب مردم شمال شرقی ژاپن سرچشمه گرفته و به سایر مناطق کشور گسترش یافته است.

اهمیت تحقیقات

نویسندگان این تحلیل ژنتیکی می‌نویسند که این مجموعه داده ژنتیکی جامع به ما اجازه می‌دهد تا به قلمروهای ناشناخته در مورد ژنتیک جمعیت و پزشکی جمعیت ژاپن وارد شویم. با این حال، همچنان عدم اطمینان‌هایی در داده‌ها وجود دارد، اگرچه یافته‌های آنها با فرضیه منشأ سه‌گانه در اکثر مناطق ژاپن تطابق دارد.

شواهد جدید نشان می‌دهد که ساختار جمعیتی ژاپن پیچیده‌تر از آن چیزی است که دانشمندان در ابتدا تصور می‌کردند. برای فهم بهتر تاریخ بشر و سلامت انسان، گنجاندن جمعیت‌های متنوع در تحقیقات ژنتیکی اهمیت دارد.

source

توسط salamathyper.ir