سرماخوردگی یک بیماری رایج است که می تواند احساس کسالت در ما ایجاد کند و فعالیت های روزانه ما را مختل کند. در حالی که درمان خاصی برای سرماخوردگی وجود ندارد، برخی ویتامین ها می توانند نقش مهمی در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی داشته باشند. در این مقاله به بررسی اثرات و فواید بهترین ویتامین ها برای سرماخوردگی می پردازیم که به شما کمک می کند تا سریعتر بهبود پیدا کنید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

کمبود کدام ویتامین باعث سرماخوردگی مکرر می شود

در پاسخ به سوال رایج کمبود کدام ویتامین باعث سرما خوردگی می شود باید گفت ویتامین های ب12 و c اثرات مهمی بر جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی دارند.

به نقل از سایت vegetology

Being deficient in vitamins such as vitamin B12 or Vitamin C deficiency can potentially contribute to you getting a cold and respiratory infections, including coughing.

کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین B12 یا کمبود ویتامین C به طور بالقوه می تواند به سرماخوردگی و عفونت های تنفسی از جمله سرفه کمک کند.

بهترین ویتامین ها برای سرماخوردگی | پیشگیری و درمان

ویتامین ها نقش مهم و موثری در پیشگیری و بروز سرماخوردگی و انفولانزا دارد.مصرف قرص تقویت سیستم ایمنی که معمولا شامل ویتامین های زیر می باشد، بیشترین تاثیر در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری های ویرووسی دارد.در ادامه با بهترین ویتامین ها برای سرماخوردگی آشنا می شوید.

1.ویتامین سی C:

یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی ویتامین C است. این آنتی اکسیدان قوی در چندین عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد و ثابت شده است که مدت و شدت علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد. ویتامین C به تحریک تولید گلبول های سفید خون کمک می کند که برای مبارزه با عفونت ها ضروری هستند. مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین C، مانند مرکبات، انواع توت ها، کیوی و سبزیجات برگدار، می تواند تقویت لازم برای سیستم ایمنی بدن شما را فراهم کند.

2.ویتامین ب12 برای سرماخوردگی

وقتی نوبت به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی می رسد، ویتامین ها اغلب مورد توجه قرار می گیرند. با این حال، مواد معدنی نیز نقش مهمی در حمایت از عملکرد سیستم ایمنی دارند و می توانند در پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید باشند. قیمت قرص ویتامین b12 خارجی را با تخفیف ویژه در داروخانه ویتامین کده ببینید.

3.ویتامین دی D:

ویتامین D نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد و با کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که حفظ سطوح بهینه ویتامین D می تواند دفاع بدن را در برابر ویروس های تنفسی افزایش دهد. در حالی که نور خورشید منبع اصلی ویتامین D است، مکمل مصرف قرص ممکن است ضروری باشد، به خصوص در ماه های زمستان که قرار گرفتن در معرض نور خورشید محدود است. برای تعیین اینکه آیا مکمل ویتامین D برای شما مناسب است یا خیر، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

4.روی:

روی یک ماده معدنی است که از جنبه های مختلف عملکرد سیستم ایمنی حمایت می کند و نشان داده شده است که مدت و شدت علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد. به تنظیم فعالیت سلول های ایمنی کمک می کند و از توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها پشتیبانی می کند. قرص زینک پلاس خارجی، زمانی که ظرف 24 ساعت پس از آشکار شدن علائم سرماخوردگی مصرف شوند، ممکن است به کوتاه شدن مدت سرماخوردگی کمک کنند. علاوه بر این، مصرف غذاهای غنی از روی مانند صدف، صدف، گوشت بدون چربی، حبوبات و آجیل می تواند فوایدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ایجاد کند.

بهترین ویتامین ها برای سرماخوردگی

 

5.ویتامین A:

ویتامین A برای حفظ یکپارچگی پوست و غشاهای مخاطی که به عنوان سدی در برابر عوامل بیماری زا عمل می کنند ضروری است. همچنین نقش حیاتی در تولید و عملکرد گلبول‌های سفید خون دارد که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند. مصرف کافی ویتامین A می تواند به کاهش خطر و شدت عفونت های تنفسی از جمله سرماخوردگی کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و کلم پیچ را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از سلامت سیستم ایمنی بدن حمایت کنید.

6.ویتامین E:

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. همچنین در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد و می تواند از دفاع بدن در برابر عفونت های تنفسی حمایت کند. مغزها و دانه ها مانند بادام، تخمه آفتابگردان و فندق، منابع عالی ویتامین E هستند. گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی می تواند ویتامین E لازم را برای حمایت از سیستم ایمنی شما فراهم کند.

بهترین مواد معدنی برای سرماخوردگی

مواد معدنی همچون ویتامین ها برای سلامت و تقویت ایمنی بدن بسیار مفید هستند.در ادامه با بهترین مواد معدنی موثر در پیشگیری از بروز سرماخوردگی آشنا می شوید.

1.سلنیوم:

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. سطح سلنیوم کافی با کاهش خطر عفونت های ویروسی از جمله سرماخوردگی همراه است. گنجاندن غذاهای غنی از سلنیوم در رژیم غذایی شما مانند آجیل برزیلی، غذاهای دریایی، غلات کامل و تخم مرغ می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند.

2.آهن:

آهن یک ماده معدنی حیاتی است که به تولید هموگلوبین، پروتئین مسئول حمل اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند. همچنین در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد. کمبود آهن می تواند پاسخ ایمنی را به خطر بیندازد و افراد را مستعد ابتلا به عفونت ها از جمله سرماخوردگی کند. اطمینان حاصل کنید که غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، حبوبات، سبزی های برگ دار تیره و غلات غنی شده مصرف می کنید. اگر به کمبود آهن مشکوک هستید، برای ارزیابی و راهنمایی مناسب با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

3.منیزیم:

منیزیم در بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی در بدن، از جمله تنظیم سیستم ایمنی نقش دارد. در فعال سازی و عملکرد سلول های ایمنی نقش دارد. کمبود منیزیم ممکن است پاسخ ایمنی را مختل کند و خطر عفونت را افزایش دهد. گنجاندن غذاهای غنی از منیزیم مانند سبزیجات برگ دار، آجیل، دانه ها، غلات کامل و حبوبات در رژیم غذایی شما می تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند و به طور بالقوه خطر سرماخوردگی را کاهش دهد.

4.مس:

مس یک ماده معدنی ضروری است که از جنبه های مختلف عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می کند. در توسعه و فعالیت سلول های ایمنی و تولید آنتی بادی ها نقش دارد. کمبود مس با اختلال در پاسخ ایمنی همراه است. غذاهایی مانند گوشت اندام، صدف، آجیل، دانه ها و حبوبات منابع خوبی از مس هستند. با این حال، مصرف بیش از حد مس می تواند مضر باشد، بنابراین حفظ یک رویکرد متعادل مهم است.

بهترین مولتی ویتامین برای جلوگیری از سرماخوردگی

بهترین مولتی ویتامین ها برای پیشگیری از سرماخوردگی معمولاً شامل ترکیبی متعادل از ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی است که به دلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده اند.مولتی ویتامین های زیر اثرات مطلوبی بر پیگشیری از سرماخوردگی دارند:

1.قرص وینترویتس | تقویت ایمنی

مکمل تقویت سیستم ایمنی وینترویتس هلث اید (Health Aid Wintervits) از بهترین قرص های تقویت ایمنی بدن در برابر بیماری های عفونی و ویروسی است که با داشتن ترکیبات موثر با خاصیت آنتی اکسیدانی در بهبود ایمنی بدن و مقابله با اثرات رادیکال های آزاد مخرب اثرات مثبتی دارند.یک سیستم ایمنی قوی برای دفاع از بدن در برابر پاتوژن های مضر و حفظ سلامت کلی ضروری است.

  • تقویت سیست ایمنی
  • موثر در کاهش علائم آلرژی فصلی
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی و ویرووسی
  • حاوی ویتامین ث، روی، روتین، کوئرستین، قارچ مایتاکه و عصاره های گون و پروپولیس

خرید قرص وینترویتس هلث اید + تخفیف%

قیمت و خرید قرص وینترویتس

2.شربت ایمیونس ویتابیوتیکس

شرت ایمیونس ویتابیوتیکس (Vitabiotics Immunace Liquid 200 ml) مکملی جهت تقویت سیستم ایمنی و افزایش سطح انرژی و مقاومت بدن کودکان و بزرگسالان تولید شده است.شربت ایمیونس یکی از بهترین مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی است که بدن را در مقابل بیماری‌های سرماخوردگی،کرونا و آنفولانزا مقاوم می‌نماید.شربت خوراکی ایمیونس حاوی ترکیباتی با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی همچون ویتامین D3،بتاکاروتن، ال کارنتین،سلنیوم،روی و کولین می‌باشد که همگی نقش مهمی در تقویت ایمنی بدن و حفظ سلامت عمومی دارند.شربت ایمیونس تحت لیسانس ویتابیوتیکس انگلستان در ایران تولید می‌شود و برای کودکان بالای 1 سال قابل مصرف است.

خرید شرت ایمیونس ویتابیوتیکس + تخفیف%

قیمت و خرید شربت ایمیونس

3.کپسول ایمیون استرن

قرص ایمیون استرن سیستم ایمنی ما در برابر تهدیدات خارجی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، تقویت می نماید. تقویت این سیستم دفاعی اهمیت حیاتی دارد، زیرا ضعف آن می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی، سرماخوردگی‌های مکرر، عفونت‌های متعدد، خستگی مزمن و حتی ریزش مو شود.

  • تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن
  • حاوی زینک و ویتامین‌های A، C، E و D۳
  • جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های مکرر
  • تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن
  • آنتی اکسیدان

خرید ایمیون استرن + تخفیف%

قیمت و خرید کپسول ایمیون استرن تریتا داروی آرتا 30 عددی

راهکارهای موثر برای پیشگیری از سرماخوردگی

داشتن سیستم ایمنی قوی برای پیشگیری از سرماخوردگی و سایر بیماری ها ضروری است. با انجام کارهای زیر سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهید. در اینجا چند روش موثر برای تقویت سیستم ایمنی وجود دارد:

1. داشتن یک رژیم غذایی متعادل: داشتن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل برای حمایت از سیستم ایمنی بدن شما بسیار مهم است. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم را در وعده های غذایی خود بگنجانید. این غذاها ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری را فراهم می کنند که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کند.

2. مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان: آنتی اکسیدان ها نقش حیاتی در حمایت از سیستم ایمنی دارند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها مانند انواع توت ها، مرکبات، سبزیجات برگ دار، فلفل دلمه ای و آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و به یک پاسخ ایمنی سالم کمک می‌کنند.

3.  مصرف آب زیاد: نوشیدن مقدار کافی آب برای سلامت کلی، از جمله حفظ سیستم ایمنی قوی ضروری است. سعی کنید حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید، از عملکرد ایمنی حمایت کنید و سموم را دفع کنید.

4. خواب کافی: خواب کافی برای عملکرد خوب سیستم ایمنی بسیار مهم است. کمبود خواب می تواند پاسخ ایمنی شما را ضعیف کند و شما را مستعد ابتلا به عفونت ها کند. سعی کنید هر شب 7 تا 9 ساعت خواب با کیفیت داشته باشید تا از عملکرد بهینه سیستم ایمنی خود حمایت کنید.

5.ورزش منظم: انجام فعالیت بدنی منظم فواید زیادی دارد، از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن. ورزش گردش خون را بهبود می بخشد، التهاب را کاهش می دهد و پاسخ ایمنی را تقویت می کند. در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط را هدف قرار دهید.

6.بهداشت را رعایت کنید: اقدامات بهداشتی مناسب می تواند به جلوگیری از انتشار ویروس های عامل سرماخوردگی کمک کند. دست های خود را به طور مکرر حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید، به خصوص قبل از غذا خوردن، پس از استفاده از سرویس بهداشتی یا قرار گرفتن در مکان های عمومی. از دست زدن به صورت خود، به خصوص چشم، بینی و دهان خودداری کنید، زیرا اینها نقاط ورود ویروس ها هستند.

7.مکمل‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی را در نظر بگیرید: برخی مکمل‌ها مانند ویتامین C، ویتامین D، روی و پروبیوتیک‌ها می‌توانند از عملکرد سیستم ایمنی حمایت کنند. با این حال، ضروری است قبل از شروع هر مکمل جدیدی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب هستند و با هیچ دارویی که ممکن است مصرف می کنید تداخل نداشته باشند.

8.از سیگار کشیدن خودداری کنید: سیگار سیستم ایمنی را ضعیف می کند و خطر عفونت های تنفسی را افزایش می دهد. علاوه بر این، مصرف بیش از حد الکل می تواند عملکرد سیستم ایمنی را مختل کند. برای حمایت از سیستم ایمنی سالم، سیگار را ترک کنید و الکل را در حد اعتدال بنوشید.

جمع بندی بهترین ویتامین سرماخوردگی

مصرف ویتامین ها و مواد معدنی راهی موثر در جلوگیری و بهبود سرماخوردگی و سایر بیماری های ویرووسی می باشد.مصرف مکمل های تقویت ایمنی که شامل ویتامین های موثر در کاهش علائم سرماخوردگی هستند نیز در فصول سرد سال توصیه می شود.شما می توانید بهترین مکمل های سرماخوردگی و مولتی ویتامین تقویت ایمنی را با بهترین قیمت و ضمانت اصالت محصول از داروخانه ویتامین کده خریداری نمایید.

منبع verywellhealth

source

توسط salamathyper.ir