در نوامبر ۲۰۲۰، موجی عظیم و ناگهانی در سواحل بریتیش کلمبیا پدید آمد که به ارتفاع ۱۷.۶ متری از سطح دریا رسید. همچنین موجی با ارتفاع چهار طبقه‌ از آب، در فوریه ۲۰۲۲ به عنوان یکی از امواج غول‌آسا (Rogue Waves) بی‌سابقه تاریخ ثبت شد.

امواج غول‌آسا، برای قرن‌ها به عنوان افسانه‌های دریایی شناخته می‌شدند در سال ۱۹۹۵، اولین موج ثبت شده با ارتفاع نزدیک به ۲۶ متر (۸۵ فوت) به سکوی نفتی دراوپنر (Draupner) در ۱۶۰ کیلومتری سواحل نروژ برخورد کرد. این رویداد، مدل‌های علمی پیشین را به چالش کشید.

از آن زمان تاکنون، ده‌ها موج غول‌آسا در نقاط مختلف از جمله دریاچه‌ها ثبت شده‌اند. اگرچه موجی که در نزدیکی اوکلولت (Ucluelet) در جزیره ونکوور شکل گرفت، از نظر ارتفاع به دراوپنر نمی‌رسید، اما نسبت اندازه آن به امواج اطراف خود بی‌سابقه بود.

امواج غول‌آسا امواجی هستند که ارتفاع آن‌ها حداقل دو برابر امواج اطراف خود است. برای مثال، موج دراوپنر ۲۵.۶ متر ارتفاع داشت، در حالی که امواج اطراف آن فقط ۱۲ متر بودند.

دانشمندان هنوز به دنبال فهم چگونگی شکل‌گیری این امواج هستند تا بتوانند پیش‌بینی بهتری از زمان وقوع آن‌ها داشته باشند. این شامل اندازه‌گیری امواج در زمان واقعی و همچنین اجرای مدل‌هایی برای بررسی چگونگی تأثیر باد بر ایجاد این امواج است.

بویه‌ای که موج اوکلولت را ثبت کرد، توسط موسسه تحقیقاتی MarineLabs برای مطالعه خطرات در دریاهای عمیق نصب شده بود. این نوع امواج حتی اگر دور از ساحل رخ دهند، می‌توانند به تأسیسات دریایی مانند مزارع بادی یا دکل‌های نفتی آسیب جدی وارد کنند. در موارد بزرگ‌تر، حتی می‌توانند جان شناگران و مردم در ساحل را به خطر بیاندازند.

خوشبختانه، امواج اوکلولت و دراوپنر هیچ خسارت یا تلفات جانی به همراه نداشتند، اما موج‌های دیگر غول‌آسا در طول تاریخ چنین نبوده‌اند. به عنوان مثال، برخی از کشتی‌هایی که در دهه ۱۹۷۰ ناپدید شدند، اکنون تصور می‌شود که توسط امواج ناگهانی غول‌آسا غرق شده باشند.

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که تغییرات اقلیمی باعث افزایش ارتفاع امواج در اقیانوس آرام شمالی می‌شود. بنابراین ممکن است موج اوکلولت رکورددار نهایی باقی نماند.

مدیرعامل MarineLabs، اسکات بیتی (Scott Beatty)، اعلام کرده که هدف آن‌ها بهبود ایمنی عملیات دریایی و تصمیم‌گیری برای جوامع ساحلی از طریق اندازه‌گیری گسترده خطوط ساحلی است. ثبت این موج غول‌آسا، یک گام مهم در جهت بهبود اطلاعات ساحلی (Coastal Intelligence) و ارتقاء ایمنی دریایی به شمار می‌رود.

source

توسط salamathyper.ir