دره تولنسه (Tollense Valley) در شمال شرقی آلمان، محل قدیمی‌ترین میدان نبرد جهان است. این مکان باستان‌شناسی بقایای حدود ۱۵۰ انسان را در خود جای داده که به قرن سیزدهم پیش از میلاد بازمی‌گردد. با این حال، کشف‌های جدید نشان می‌دهد که این نبرد پیچیده‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد بوده است.

شواهد جدید از حضور نیروهای خارجی

تحلیل جدیدی از نوک‌های پیکان یافت‌شده در این منطقه نشان می‌دهد که سلاح‌ها در این مکان تولید نشده بودند. این نشان می‌دهد که در این نبرد افرادی از خارج از شمال آلمان شرکت داشته‌اند. تحقیقاتی که در نشریه Antiquity منتشر شده، شواهدی از مشارکت جنگجویان غیرمحلی در این درگیری ارائه می‌دهد. لایف اینسلمان (Leif Inselmann)، محقق اصلی این پژوهش از دانشگاه آزاد برلین (Freie Universtät Berlin)، می‌گوید: «این نوک‌های پیکان مانند اسلحه‌ای در صحنه جنایت هستند که سرنخی از مبارزان میدان نبرد تولنسه و منشا آنها به ما می‌دهد.»

این مکان اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان میدان نبرد شناسایی شد، اما هنوز اطلاعات دقیقی از طرف‌های درگیر در این نبرد در دست نیست. براساس تعداد بقایای انسانی کشف‌شده در این منطقه، برخی محققان تخمین می‌زنند که بیش از ۲,۰۰۰ نفر در این درگیری شرکت داشته‌اند.

نوک‌های پیکان خارجی و نتایج جدید

اینسلمان نزدیک به ۵,۰۰۰ نوک پیکان از مناطق مختلف اروپای مرکزی جمع‌آوری کرده و متوجه شده که انواع مختلفی از این پیکان‌ها در میدان نبرد تولنسه استفاده داشته‌اند. نوک‌های پیکان از جنس سنگ چخماق و برنز بودند؛ در حالی که نوک‌های چخماقی بیشتر بومی منطقه بودند، نوک‌های برنزی شامل انواع محلی و غیرمحلی بودند. برخی از نوک‌های پیکان‌های برنزی متعلق به مناطقی در جنوب، مانند بایرن (Bavaria) و موراویا (Moravia) بودند.

نکته جالب اینجاست که این پیکان‌های خارجی در مقبره‌های محلی تولنسه یافت نشده‌اند که نشان می‌دهد این سلاح‌هابه منظور خرید و فروش به منطقه آورده نشده بودند، بلکه عملا در نبرد استفاده شده‌اند. در یکی از کشفیات مهم، یک کلاه‌خود انسانی با نوک پیکان برنزی سوراخ شده، سرنخی از استفاده عملی این سلاح‌ها در جنگ می‌دهد.

پرسش‌های جدید درباره سازمان‌دهی نبرد

اینسلمان اشاره می‌کند که نبرد تولنسه در دوره‌ای از تغییرات بزرگ رخ داده است. این امر سوالاتی را در مورد سازمان‌دهی این درگیری‌های خشونت‌آمیز برانگیخته است. آیا جنگجویان عصر برنز به‌عنوان ائتلاف قبیله‌ای عمل می‌کردند؟ آیا آنها مزدوران یک رهبر کاریزماتیک یا حتی ارتش یک پادشاهی ابتدایی بودند؟

در حالی که این نوک‌های پیکان اطلاعات زیادی درباره طرفین درگیر در این نبرد نمی‌دهند، اما نشان می‌دهند که این خشونت گسترده (در آن زمان) گروه‌هایی از مناطق دورتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد را درگیر کرده است. تیم تحقیقاتی در مقاله خود اشاره کرده که کلاه‌خودها و زره‌هایی که برای آن زمان معمول بودند هنوز در کاوش‌های باستان‌شناسی کشف نشده‌اند و ممکن است نیاز به کاوش‌های بیشتر برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در مورد جنگجویان باستانی تولنسه باشد.



توصیه می‌کنیم بخوانید:

رسانه‌ها دیروز خبر دادند که فردریک پول Pohl در گذشته است، او را می‌توان به حق می‌توان استاد بزرگ داستان‌های علمی تخیلی دانست، پول در 93 سالگی درگذشت.

نخستین بار در سال 1937…

کمتر کسی است که از برنامه word ‌استفاده نکرده باشد. وقتی یک نامه رسمی، روزومه یا یادداشت شخصی می‌نویسید، واژه‌پردازی دم‌دست‌تر از word مایکروسافت پیدا نمی‌شود.

هنگامی که…

«ژورنالیسم حقیقتا واقع‌نگر و فارغ از پیش‌داوری، ژورنالیسمی است که نه فقط امر واقع را به درستی بیان می‌کند، که معنا و مفهوم رویدادها را نیز به درستی درمی‌یابد. این گزاره نه فقط…

خیلی دشوار است که باور کنیم یک لامپ حبابی بتواند 120 سال تمام عمر کند!

اما واقعا لامپی در دنیا وجود دارد که از سال 1901 تا حالا، یعنی قبل از پرواز برادران رایت، روشن مانده…

سال‌ها پیش پدربزرگم یک مجموعه داستان کوتاه برایم خرید. با خواندن آن کتاب، برای اولین بار دنیای داستان کوتاه را تجربه کردم. این کتاب را که سالهاست جلدش گم شده و بوی کهنگی…

در مورد دیوار برلین در «یک پزشک» زیاد نوشته‌ایم، اما هنوز هم گاه عکس‌های جالبی پیرامون این دیوار و جدایی که انداخته، پیدا می‌شود.

– دو مادر در بخش غربی، برای کودکان و…

source

توسط salamathyper.ir