بهترین مکمل برای تقویت حافظه کنکوری ها

شرکت در آزمون‌های علمی مانند کنکور نیاز به تقویت حافظه، تمرکز و یادآوری بسیار زیادی دارد. از طرفی این رقابت می‌تواند برای دانش‌‌آموزان بسیار استرس‌زا باشد. با افزایش توان حافظه، یادگیری و قدرت یادآوری به روش‌های گوناگون می‌توان در آزمون‌های مختلف راندامان پاسخگویی به سوالات را افزایش داد و نتیجه بهتری گرفت. نوتروپیک‌ها مکمل‌ها یا داروهای طبیعی هستند که تأثیر مفیدی بر عملکرد مغز در افراد سالم دارند. بسیاری از اینها می‌توانند حافظه، انگیزه، خلاقیت، هوشیاری و عملکرد شناختی کلی را تقویت کنند. نوتروپیک‌ها همچنین ممکن است کاهش عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن را کاهش دهند. بهترین مکمل‌ها برای کنکوری‌ها ، نوپتوگر، سمانیک جینسنگ و اتنساف می‌باشند. برای اطلاع بیشتر، با من همراه باشید.

بهترین مکمل برای کنکوری‌ها چیست؟

۱- نوپتوگر

مکمل نوپتوگر یکی از موثرترین فرآورده‌های تقویت کننده عملکرد شناختی یا نوتروپیک در بازار است که برای بهبود عملکرد حافظه و تمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوپتوگر باعث تقویت سوخت و سوز گلوکز در مغز شده و باعث افزایش تمرکز و قدرت یادگیری می‌شود. همچنین به دلیل آزادسازی برخی نوروترانسمیترها موجب بهبود یادگیری و حافظه و سرعت بخشیدن به پردازش اطلاعات و مهارت حل مسئله می‌گردد و به همین دلیل می‌تواند به عنوان قرص افزایش تمرکز به دواطلبان کنکوری‌ کمک قابل توجهی کند. روش مصرف نوپتوگر به صورت روزانه ۲ قرص با فاصله دو ساعت از غذا می‌باشد.

مکمل تقویت حافظه نوپتوگر

۲- جینسنگ

جینسنگ یکی از پر مصرف‌ترین گیاهان دارویی است که عمدتا به منظور افزایش توانمندی ذهنی و جسمی، کنترل استرس، افزایش تمرکز، کاهش خستگی و تقویت سیستم ایمنی بکار می‌رود. جینسنگ همچنین می‌‌تواند فرایند تفکر و ادراک را تقویت کند و موجب تقویت حافظه شود. مکمل سمانیک جینسنگ حاوی عصاره‌ی ویژه‌ای از ریشه‌ی گیاه جینسنگ است. هر ساشه محتوی سه گرم گرانول حاوی ۳۰۰ میلی‌گرم عصاره جینسنگ قرمز کره‌ای می‌باشد. یک تا سه بار در روز، هر بار یک ساشه در یک لیوان آب گرم یا سرد حل و میل شود.

مکمل سمانیک جینسنگ

۳- اتنساف

اتنساف ، داروی گیاهی بر پایه عصاره خشک زغفران است. زعفران در تقویت حافظه، افزایش تمرکز، کاهش استرس و بهبود خلق بسیار موثر است. بدین منظور، شما می‌توانید روزانه ۲ الی ۳ کپسول اتنساف را به مدت ۱ الی ۳ ماه مصرف نمایید.

مکمل زعفران اتنساف

۴- روغن ماهی

مکمل‌های روغن ماهی منبعی غنی از دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، دو نوع اسید چرب امگا ۳ هستند. این اسیدهای چرب با بسیاری از فواید سلامتی از جمله بهبود سلامت مغز مرتبط هستند. DHA نقش حیاتی در حفظ ساختار و عملکرد مغز شما دارد. در واقع حدود ۲۵ درصد از کل چربی و ۹۰ درصد از چربی امگا ۳ موجود در سلول های مغز شما را تشکیل می‌دهد. EPA نیز دارای اثرات ضد التهابی است که ممکن است از مغز در برابر آسیب و پیری محافظت کند. مصرف مکمل‌های DHA با بهبود مهارت‌های تفکر، حافظه و زمان واکنش در افراد سالمی که مصرف DHA پایینی دارند، مرتبط است. همچنین برای افرادی که کاهش خفیف در عملکرد مغز را تجربه می‌کنند مفید بوده است. برخلاف DHA، EPA همیشه با بهبود عملکرد مغز مرتبط نیست. با این حال در افراد مبتلا به افسردگی با مزایایی مانند بهبود خلق و خوی همراه است. مصرف روغن ماهی که حاوی هر دو این چربی‌ها است به کاهش عملکرد مغز کمک می‌کند. بهترین راه برای دریافت مقدار توصیه شده اسیدهای چرب امگا ۳، خوردن دو وعده ماهی چرب در هفته است. اگر مقدار توصیه شده ماهی روغنی مصرف نمی‌کنید مصرف مکمل روغن ماهی را برای کمک به سلامت مغز و پیری سالم مغز در نظر بگیرید.

۵- رزوراترول (Resveratrol)

رزوراترول یک آنتی‌اکسیدان است که به طور طبیعی در پوست میوه‌های بنفش و قرمز مانند انگور، تمشک و زغال‌اخته و همچنین در شراب قرمز، شکلات و بادام زمینی یافت می‌شود. مصرف مکمل‌های رزوراترول می‌تواند از زوال هیپوکامپ، بخش مهمی از مغز مرتبط با حافظه جلوگیری کند. مطالعات حیوانی همچنین نشان داده است که رزوراترول می‌تواند حافظه و عملکرد مغز را بهبود بخشد. علاوه بر این، یک مطالعه روی گروه کوچکی از افراد مسن سالم نشان داد که مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم رزوراترول در روز به مدت ۲۶ هفته حافظه را بهبود می‌بخشد .

۶- کراتین

کراتین یک ماده طبیعی است که نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارد. به طور طبیعی در بدن بیشتر در ماهیچه‌ها و به مقدار کمتر در مغز یافت می‌شود. اگرچه کراتین یک مکمل محبوب است، اما می‌توانید آن را در برخی غذاها مانند محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی و تخم‌مرغ پیدا کنید. مکمل‌های کراتین می‌توانند حافظه و مهارت‌های تفکر را در افرادی که گوشت نمی‌خورند بهبود بخشد.

۷- کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در چای، قهوه و شکلات تلخ یافت می‌شود. اگرچه می‌توان آن را به عنوان مکمل مصرف کرد اما واقعاً نیازی به دریافت آن از این منابع نیست. کافئین با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی باعث می‌شود کمتر احساس خستگی و هوشیاری بیشتری داشته باشید. مطالعات نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند به شما احساس انرژی بیشتری بدهد و حافظه، زمان واکنش و عملکرد کلی مغز شما را بهبود ببخشد. مقدار کافئین در یک فنجان قهوه متفاوت است، اما به طور کلی ۵۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم است. برای اکثر افراد، دوزهای منفرد حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم در روز به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند و برای سلامتی کافی هستند. با این حال مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند معکوس باشد و با عوارض جانبی مانند اضطراب، حالت تهوع و مشکلات خواب مرتبط است و ممکن است وابستگی و اختلال خواب به همراه داشته باشد.

۸- فسفاتیدیل سرین (phosphatidylserine)

فسفاتیدیل سرین نوعی ترکیب چربی به نام فسفولیپید است که در مغز شما یافت می‌شود و مصرف آن می‌تواند برای حفظ سلامت مغز مفید باشد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم فسفاتیدیل سرین سه بار در روز می‌تواند به کاهش کاهش عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن کمک کند. علاوه بر این، افراد سالمی که مکمل‌های فسفاتیدیل سرین تا ۴۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف می‌کنند مهارت‌های تفکر و حافظه را بهبود می‌بخشند. با این حال، مطالعه بیشتر برای اثر بخشی این مکمل‌ها مورد نیاز است.

۹- استیل ال کارنیتین (Acetyl-L-carnitine)

استیل ال کارنیتین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن شما تولید می‌شود. نقش مهمی در متابولیسم شمابه ویژه در تولید انرژی دارد. مصرف مکمل‌های استیل-ال-کارنیتین باعث می‌شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید، حافظه را بهبود بخشد و از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. برخی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که مکمل‌های استیل-ال-کارنیتین می‌توانند از کاهش عملکرد مغز ناشی از افزایش سن جلوگیری کرده و ظرفیت یادگیری را افزایش دهند. مطالعات انسانی نشان داده است که ممکن است مکمل مفیدی برای کاهش عملکرد مغز به دلیل افزایش سن باشد. همچنین ممکن است برای بهبود عملکرد مغز در افراد مبتلا به زوال عقل خفیف یا آلزایمر مفید باشد. اثرات استیل ال کارنیتین در افراد سالم ناشناخته است.

۱۰- جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا یک مکمل گیاهی است که از درخت جینکو بیلوبا مشتق شده است. این یک مکمل فوق‌العاده محبوب است که بسیاری از افراد برای تقویت قدرت مغز خود مصرف می‌کنند. تصور می شود که با افزایش جریان خون به مغز کار می‌کند و ادعا می‌شود که عملکردهای مغز مانند تمرکز و حافظه را بهبود می‌بخشد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های جینکو بیلوبا می‌تواند به کاهش عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن و همچنین بهبود حافظه و مهارت‌های تفکر در افراد سالم کمک کند. با این حال همه مطالعات این مزایا را نشان نداده‌اند.

۱۱- باکوپا منیری (Bacopa Monnieri)

باکوپا منیری دارویی است که از گیاه Bacopa monnieri تهیه می‌شود. در طب سنتی برای بهبود عملکرد مغز استفاده می‌شود. نشان داده شده است که در افراد سالم و افراد مسن که از کاهش عملکرد مغز رنج می‌برند، مهارت‌های تفکر و حافظه را بهبود می‌بخشد، با این حال شایان ذکر است که مطالعات تنها استفاده مکرر از باکوپا منیری را موثر نشان داده است. با مصرف حدود ۳۰۰ میلی‌گرم در روز ممکن است حدود ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا شما متوجه نتایج شوید. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که مصرف آن ممکن است گاهی اوقات باعث اسهال و ناراحتی معده شود. به همین دلیل بسیاری از مردم مصرف این مکمل را با غذا توصیه می‌کنند.

۱۲- رودیولا رزا (Rhodiola rosea)

رودیولا رزا یک مکمل مشتق شده از گیاه Rhodiola rosea است که اغلب در طب چینی برای ارتقاء رفاه و عملکرد سالم مغز استفاده می‌شود. تصور می‌شود که با کاهش خستگی به بهبود پردازش ذهنی کمک می‌کند . نشان داده شده است که افرادی که رودیولا رزا مصرف می‌کنند از کاهش خستگی و بهبود عملکرد مغز خود سود می‌برند.

۱۳- اس آدنوزیل متیونین (S-Adenosyl methionine)

اس آدنوزیل متیونین ماده‌ای است که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد. در واکنش‌های شیمیایی برای ساخت و تجزیه ترکیبات مهم مانند پروتئین‌ها، چربی‌ها و هورمون‌ها استفاده می‌شود. ممکن است برای تقویت اثرات برخی از داروهای ضد افسردگی و کاهش عملکرد مغز که در افرادی که افسردگی دارند مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که افزودن SAMe به نسخه ضدافسردگی افرادی که قبلاً به درمان پاسخ نداده بودند شانس بهبودی آنها را تا حدود ۱۴ درصد افزایش داد. یک مطالعه نیز نشان داد که در برخی موارد، SAMe ممکن است به اندازه برخی از انواع داروهای ضد افسردگی موثر باشد. با این حال شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این مکمل برای افرادی که افسردگی ندارند مفید است.

source

توسط salamathyper.ir