معاون درمان سابق وزارت بهداشت گفت: نزدیک به نیمی از بیمارستان‌های کشور زیر 100 تخت داشته‌اند که نشان می‌دهد زیرساخت قوی برای حوادث و بلایا نداریم و هنوز از تجربیات کرونا درس نگرفته‌ایم.

به گزارش ساعت سلامت، قاسم جان‌بابایی در همایش ملی درس ‌آموخته‌های کرونا اظهار کرد: در دوران کرونا 15 میلیون مراجعه‌کننده به اورژانس و تقریبا 45 میلیون مراجعه به مراکز بهداشتی داشتیم که می‌توانست تمام ضعف‌های سیستم سلامت کشور را نشان دهد اما متاسفانه به دنبال حل مشکلات نرفتیم و اگر مشکلی مشابه کرونا وارد کشور ما شود اوضاع بهتر از گذشته نخواهد بود.

وی افزود: نزدیک 45 درصد تا نیمی از بیمارستان‌ها زیر 100 تخت داشته‌اند که نشان می‌دهد زیرساخت قوی برای حوادث و بلایا نداریم و هنوز از تجربیات کرونا درس نگرفته‌ایم. کشور ترکیه 30 بیمارستان 1000 تختخوابی دارد، در حالی‌ که ایران با جمعیت مشابه تنها سه بیمارستان 1000 تختخوابی دارد و در واقع ظرفیت بیمارستانی کشور برای مقابله با همه‌گیری‌ها مناسب نیست.

بررسی عوامل موثر بر مرگ ناشی از کرونا

معاون درمان سابق وزارت بهداشت ادامه داد: ما عوامل موثر بر مرگ ناشی از کرونا را بررسی کردیم که یکی از آن‌ها سن بوده است‌. براساس آمارهایی که از زمان کرونا داریم، 68 درصد فوتی‌ها و 33 درصد بستری‌ها بالای 60 سال سن داشتند. در اواخر کرونا مقداری سن بستری‌ها کاهش یافت و میزان مرگ و میر در این سنین بیشتر شد. در هر استانی که جمعیت سالمندتر بود شامل مرکزی، آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد و خراسان جنوبی آمار مرگ و میر بالاتری را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه بار بیماری از دیگر عوامل موثر بر مرگ ناشی از کرونا بوده است، تصریح کرد: هر زمان پیک کرونا رخ میداد حجم بیماران بیشتر بود و میزان بستری و فوتی‌ افزایش می‌یافت. مسئله تراکم جمعیت نیز یکی از مسائل موثر بر مرگ و میر کرونا بوده است. بیماری‌های زمینه‌ای نیز از عوامل موثر بوده و 33 درصد از افرادی که فوت شده بودند سابقه ابتلا به دیابت، فشار خون و بیماری مزمن داشتند.

جان‌بابایی خاطرنشان کرد: شدت بیماری نیز یکی از علل افزایش مرگ و میر بود‌. بررسی‌های ما نشان داد استان‌هایی که زیرساخت‌های ضعیفی داشتند مریض‌های بدحال‌تری هم داشتند. کیفیت ارائه خدمات هم از سایر عوامل موثر بر مرگ بیماران کرونایی بوده است.

منبع: تسنیم

source

توسط salamathyper.ir