سخنگوی سازمان اورژانس کشور از فرسودگی بین از نیمی از آمبولانس ها خبر داد و گفت: از 5 هزار و 500 آمبولانس که در اختیار اورژانس کشور است 3 هزار مورد بیش از 15 سال عمر دارند و فرسوده اند.

به گزارش ساعت سلامت، بابک یکتاپرست درباره وضعیت ناوگان اورژانس گفت: اکنون سازمان اورژانس کشور تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ آمبولانس در اختیار دارد که ۳ هزار مورد فرسوده است و بیش از ۱۵ سال عمر دارد و این در حالی‌ست که آمبولانس‌ها با وجود ۳ شیفت کار در ۲۴ ساعت، بعد از ۱۰ سال باید از رده خارج شوند.

وی ادامه داد: در زمینه موتورلانس‌ها وضعیت بهتر است و حدود ۴۸۰ موتورلانس در کشور داریم که ۲۰۰ مورد در تهران موجود هستند. موتورلانس‌ها برای فرار از ترافیک وارد ناوگان اورژانس کشور شد. البته در برخی شهرها مانند یزد که کوچه‌های باریک دارند نیز از موتورلانس‌ها استفاده می‌شود. گاهی در برخی مناطق و برخی روزها مانند نوروز، حجم ترافیک به حدی است که به هیچ عنوان آمبولانس‌ها قابلیت تردد ندارند.

یکتاپرست می‌گوید: همچنین در مناطقی که حتی امکان عبور موتورلانس نیز وجود ندارد، اورژانس دونده ایجاد شده است. اورژانس دونده در مناطقی مانند بازار تهران شکل گرفته که تجهیزات لازم را در اختیار دارند و به دلیل ازدحام جمعیت، به سرعت خود را به صورت پیاده به موقعیت اعلام شده می‌رسانند.

وی افزود: تعداد اتوبوس آمبولانس‌ها نیز در کشور ۸۲ مورد است. در برخی برنامه‌ها و مراسم، از اتوبوس آمبولانس به عنوان درمانگاه استفاده می‌شود. همچنین در تصادف‌های زنجیره‌ای یا حوادث انفجاری و حوادثی که آوار دارد یا تعداد مصدومان در آنها بالاست یا برنامه‌های جمعیتی مانند اربعین یا مسابقه‌های فوتبال از اتوبوس آمبولانس‌ها استفاده می‌شود. در این اتوبوس آمبولانس‌ها هم زمان می‌توان به ۱۰ تا ۱۱ نفر خدمت رسانی کرد.

غفلت مدیران و همت خیران

یکتاپرست گفت: در کل کشور ۶۳ مرکز اورژانس داریم که هر کدام از مراکز حداقل یک اتوبوس آمبولانس دارند و در تهران یا کلانشهرها تعداد اتوبوس آمبولانس‌های موجود بیشتر است. البته از نظر اتوبوس آمبولانس در ناوگان اورژانس اکنون مشکلی وجود ندارد و عمده مشکلات در زمینه آمبولانس‌ها است.

وی افزود: به تازگی خیران به کمک اورژانس آمده‌اند که به طور مثال هفته گذشته یکی از خیران، ۱۳۰ میلیارد تومان به ناوگان اورژانس کمک مالی کرد که بدین وسیله، ۱۰ آمبولانس و ۱۰ موتورلانس خریداری شد و همچنین موتور ۱۰ آمبولانس قدیمی به طور کامل تعویض شد. به این ترتیب ناوگان اورژانس بابل یکی از بهترین ناوگان‌ها از لحاظ آمبولانس محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: خیران تعهد داده‌اند که تا هزار میلیارد تومان برای خرید آمبولانس کمک کنند که اولویت بعدی این شخص، استان مازندران و سپس استان سیستان و بلوچستان است. همچنین سایر خیران نیز وارد این حوزه شده‌اند و قرار است برای بهبود وضعیت ناوگان اورژانس کمک کنند.

منبع: ایرنا

source

توسط salamathyper.ir