بیوگرافی محمود حکیمی نویسنده و همسرش و فرزندان +‌زندگینامه و علت فوت و عکس

محمود حکیمی، نویسندۀ و پژوهشگر تاریخ اسلام است. او ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در سن ۸۰ سالگی درگذشت. برای بیوگرافی و زندگی شخصی وی و علت فوت و درگذشتش با حرف تازه همراه باشید.

بیوگرافی محمود حکیمی نویسنده و همسرش و فرزندان +‌زندگینامه و علت فوتبیوگرافی محمود حکیمی

محمود حکیمی زادهٔ ۹ شهریور ۱۳۲۳ در تهران نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلامی است. او از جمله نویسندگان و پژوهشگرانی بود که عمر خود را وقف پژوهش و مطالعه در حوزه معارف اهل بیت و تاریخ اسلام، تحقیق و تألیف در زمینه ادبیات معاصر انقلابی ایران و تاریخ تمدن کرده است.

از مرحوم حکیمی در اوایل دهه ۸۰ به دلیل آثار و مقالات زیادی که در زمینه نهضت حسینی داشت تقدیر شد و خادم فرهنگ عاشورایی لقب گرفت.

علت فوت محمود حکیمی

زندگی شخصی

محمود حکیمی اهل تهران بوده و سال ها در عرصه نویسندگی فعالیت کرده است. او سال‌ها در مدارس تهران به عنوان معلم زبان انگلیسی کار کرده، و پس از بازگشت از انگلستان به عنوان مدرس تعلیم و تربیت در مراکز تربیت معلم به تدریس اشتغال داشته و اکنون نیز مدتی است بازنشسته شده و به تحقیق و تألیف می‌پردازد. فرهنگسرای نوجوانان درمنطقه ۱۸ شهرداری تهران کتابخانه‌ای را به نام محمود حکیمی نام‌گذاری کرده‌است که در سال ۱۳۸۲ توسط او افتتاح شد.

تحصیلات

وی دارای مدرک فوق لیسانس تعلیم و تربیت از دانشگاه لندن می باشد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، برای تحصیل در رشته زبان انگلیسی وارد دانشگاه تربیت معلم شد و پس از مدتی تدریس در مدارس تهران، برای ادامه تحصیل در رشته تعلیم و تربیت به انگلستان رفت و پس از دریافت درجه فوق لیسانس و بازگشت به ایران، به تدریس در مراکز تربیت معلم پرداخت.

همسر و فرزندان محمود حکیمی

عکس فاطمه رضایی همسر محمود حکیمی

محمود حکیمی سال ها پیش با خانم فاطمه رضایی ازدواج کرده است. از تعداد فرزندان وی اطلاعی در دست نیست

فاطمه رضایی همسر محمود حکیمی است. گفت: محمود حکیمی، نویسنده پیشکسوت تاریخ اسلام و تاریخ معاصر ایران، به دلیل عفونت ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است.

علت فوت

محمود حکیمی نویسنده پیشکسوت تاریخ اسلام و تاریخ معاصر ایران، که چند روز قبل به‌ دلیل عفونت ریه در بیمارستان شریعتی بستری شده بود بامداد جمعه ۳۰ شهریور دارفانی را وداع گفت.

کریمی ۹ شهریور سال ۱۳۲۳ در تهران دیده به جهان گشود. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، برای تحصیل دررشته زبان انگلیسی وارد دانشگاه تربیت معلم شد و پس از مدتی تدریس در مدارس تهران، برای ادامه تحصیل در رشته تعلیم و تربیت به انگلستان رفت و پس از دریافت درجه فوق لیسانس و بازگشت به ایران، به تدریس در مراکز تربیت معلم پرداخت

سوابق

محمود حکیمی ابتدا به معلمی مشغول بود. اما بعدها به دلیل علاقه به ادبیات و تاریخ اسلام، نوشتن و پژوهش را آغاز کرد. او سالیان متمادی عمرا را تحقیق و تألیف در زمینه ادبیات معاصر انقلابی ایران و تاریخ تمدن کرده است. اولین کتاب وی به نلم غرب بیمار در سال ۱۳۵۱ منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. از ایشان بیش از ۵۰ کتاب در زمینه تاریخ و فرهنگ به یادگار مانده است

وی نویسندگی را از سال ۱۳۳۹ در مجله کیهان بچه‌ها شروع کرد که چهار سال ادامه داشت. نخستین کتاب دینی حکیمی در سال ۱۳۴۷ درباره زندگانی مصعب‌بن عمیر صحابی قهرمان پیامبر اسلام بود که با عنوان «اشراف‌زاده قهرمان» به چاپ رسید و مورد استقبال نوجوانان و جوانان قرار گرفت و بارها تجدیدچاپ شد. او ادامه راه داستان‌نویسی خود را این‌طور بیان می‌کند: از سال ۱۳۴۷ به جمع نویسندگان مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» پیوستم و از سال ۱۳۵۰ داستان‌های دینی را در این مجله وزین حوزه علمیه آغاز کردم. هر داستان گاه بسیار طولانی بود. آخرین داستان دنباله‌دار من در این مجله اکنون «شکوفایی تشیع» نام دارد که تاکنون ۱۸ بخش آن در ۱۸ شماره به چاپ رسیده است.

محمود حکیمی در زمینه ادبیات، تاریخ تمدن و تاریخ اسلام قلم زده و کتاب‌های بسیاری را نیز ترجمه کرده است. داستان‌هایی از عصر ناصرالدین‌شاه، مجموعه چهارجلدی «هزار و یک حکایت تاریخی»، رمان پرفروش «نقابداران جوان»، مجموعه ۲۲ جلدی «تاریخ تمدن» و ده‌ها اثر دیگر از نوشته‌های این نویسنده پیشکسوت است.

آثار و کتاب های محمود حکیمی

غرب بیمار (نخستین کتاب محمود حکیمی که در سال ۱۳۵۱ه. ش منتشر شد)
انسان و الکترونیک (۱۳۵۲)
مبانی ادبیات کودک و نوجوان: ویژه ادبیات دینی
همراه با عارفان، عیاران و جوانمردان
نگاهی به تاریخ معاصر جهان، یا، بحرانهای عصر ما
ساندر (ترجمه)، اثر ویلیام اچ. آرمسترانگ
در مدرسه مولانا: سیری در مثنوی معنوی
در مدرسه حکیم توس، از ایرانم، از شهر آزادگان، درباره فردوسی، سراینده سرود آزادی
در مدرسه پیر نیشابور: نگرشی بر زندگی، آثار و اندیشه‌های فریدالدین عطار نیشابوری
در مدرسه اقبال لاهوری (سرو آزادی) درباره زندگانی، آثار و اندیشه‌های محمد اقبال
رودخانه خروشان عشق: نگاهی به زندگانی دکتر سیدحسین فاطمی
زندگی نامه، اندیشه‌ها و مبارزات دکتر محمد مصدق
زندگی نامه، اندیشه‌ها و مبارزات علی اکبر دهخدا
در مدرسه فرمانروای ملک سخن سعدی
راه بازرگان
در مدرسه ناصرخسرو قبادیانی
در مدرسه پروین
با پیشگامان آزادی: اندیشه‌ها و کوشش‌های فرهنگی و سیاسی حاج میرزا حسن رشدیه تبریزی
تاریخ تمدن، یا، داستان زندگی انسان(مجموعه‌ای است ۲۱جلدی)
مبانی ادبیات دینی کودکان و نوجوانان
طاغوت در جریره‌ای دورافتاده (داستان)
داستان‌ها و فرازهایی از زندگانی امام حسین
به سوی ساحل
نقابداران جوان
همراه با سیاحان و جهانگردان و مسافران تاریخ
هزار و یک حکایت تاریخی (مجموعه سه جلدی)
داستان‌ها و فرازهایی از زندگانی امام حسین
داستانهایی از عصر رضاشاه
داستانهایی از عصر ناصرالدین شاه
وجدان (داستان)
سلحشوران علوی
پرواز به سوی سیاره آزادی
در سرزمین یخبندان
اشراف زاده جوان
پیام آور محبت
حس ششم
وجدان
داستان هایی از زندگی امیرکبیر

source

توسط salamathyper.ir