عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: همچنان بیمارستان‌هایی در پایتخت هستند که استانداردهای روز را ندارند و نبود منابع علت اصلی تاخیر آنها در ایمنی سازی است.

به گزارش ساعت سلامت، طبق اعلام رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران، ساختمان سه بیمارستان «بوعلی»، «سینا» و «امام خمینی» پایتخت از لحاظ ایمنی حریق در وضعیت بحرانی و در لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن قرار دارند و هنوز هیچ اقدامی برای ایمن‌سازی انجام نداده‌اند.

شاهرخ رامین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تأکید بر لزوم ایمن‌سازی هر چه سریعتر همه بیمارستان‌ها گفت: همان‌طور که استحضار دارید سن بسیاری از بیمارستان‌های ما دیگر با استانداردهای جدید هم‌خوانی ندارد و باید به مرور زمان از چرخه خدمات‌دهی خارج شوند؛ مانند کاری که درخصوص بیمارستان‌های «شهدای تجریش» یا «امام خمینی» تهران انجام دادیم، به این ترتیب که در کنار ساختمان‌های قدیمی بیمارستان، یک بیمارستان با استانداردهای روز ساخته شده است.

وی ادامه داد: این کار از سال‌ها قبل کلید خورده، مجلس برای آن بودجه مشخص کرده است و علاوه بر بخش دولتی، بسیاری از خیرین هم پای کار آن آمده‌اند؛ در نتیجه امروز شاهد بهره‌برداری این طرح در بسیاری موارد هستیم؛ یعنی ساختمان‌های جدیدی که ساخته شده، در کنار ساختمان‌های قدیم بیمارستان با استاندارد روز به بیماران خدمات می‌دهند؛ اما همچنان بیمارستان‌هایی در پایتخت هستند که استانداردهای روز را ندارند و این پیش‌بینی هم برای آن‌ها نشده است.

بیمارستان بوعلی عملا تعطیل است

رامین در ادامه با اشاره به بیمارستان «بوعلی» که طبق اعلام رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران جزو سه بیمارستان پایتخت است که از لحاظ ایمنی حریق در وضعیت بحرانی و در لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن قرار دارد البته بیمارستان بوعلی متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است و امکانات آن را به مرور زمان به یک بیمارستان جدید به نام «فرهیختگان» -که با استانداردهای روز ساخته شده- منتقل کردند و به تدریج امکانات، اعضای هیات علمی، بیماران و متخصصان آن به بیمارستان فرهیختگان منتقل شدند؛ بنابراین تا آنجا که بنده اطلاع دارم، بوعلی عملاً تعطیل شده و دیگر فعالیت نمی‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه به موازات از رده خارج شدن بیمارستان‌های قدیمی، بیمارستان‌های جدیدی ساخته می‌شود که برخی مانند بیمارستان امام خمینی(ره) و شهدای تجریش در همان محل جغرافیایی و برخی دیگر مانند بیمارستان بوعلی در یک محل جغرافیایی با فاصله در حال انجام است

وی افزود: بنابراین ضمن اینکه گزارشی که رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرده، به نحوی صحت دارد، هم اینکه خیال مردم از این جهت که فرایندها آینده‌نگرانه و بی‌سروصدا در حال انجام است باید آسوده باشد؛ هر جا هم که در ساخت بیمارستان‌های استاندارد جدید تأخیر یا کمبود منابع و اعتبارات وجود دارد، باید مدیریت و کار ساخت و انتقال تسریع شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: وظیفه ما این است که به مردم آرامش دهیم و به آن‌ها بگوییم نمایندگان آن‌ها در مجلس و کارگزاران آن‌ها در دولت همه در کنار همدیگر کار خود را انجام می‌دهند؛ قوای دیگر مانند قوه قضائیه هم نظارت دارد؛ اگر هم در جایی ترک فعل یا تأخیری وجود داشته باشد، تذکر داده و اجازه نمی‌دهند مردم از این بابت نگرانی داشته باشند.

ساخت بیمارستان استاندارد زمان بر است

رامین با اشاره به اینکه دیگر بیمارستان‌ها هم به دلیل نداشتن منابع در ایمنی‌سازی تأخیر داشته‌اند؛ اضافه کرد: البته ساخت بیمارستان‌های استاندارد زمان‌بر است، برای مثال بیمارستان شهدای تجریش از همین موضوع رنج می‌برد و در مجلس هشتم که بنده نماینده بودم این کار استارت خود و از شروع ساخت آن تا الان به اندازه 3 تا مجلس 4 ساله، یعنی 12 سال فاصله است؛ یعنی 12 سال پیش شروع شده و در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است؛ بنابراین در پروژه ساخت یک بیمارستان با استانداردهای روز و مدرن، حداقل 10 سال طول می‌کشد تا هم منابع آن مشخص و هم اجرا شود. در دیگر بیمارستان‌های ناایمن هم به همین طریق و به آرامی و بی‌سروصدا همه این اصلاحات صورت می‌گیرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در بحث ایمن‌سازی بیمارستان‌ها، کسی نه می‌تواند و نه می‌خواهد مقاومت کند. مگر ممکن است کسی بگوید من حاضر نیستم سیستم ایمنی بیمارستان را اصلاح کنم؟ مگر زور کسی به قانون و نظارت و وزارت بهداشت می‌رسد؟

source

توسط salamathyper.ir