سلامتی جسمانی و تغذیه صحیح از اموری است که امروزه بیش از پیش باید به آن توجه شود. متاسفانه، این روزها این مسئله کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد به‌دلیل کمبود وقت، به فست‌فودها و مراکز خرید آماده‌ غذا روی می‌آورند و کمتر کسی به اهمیت تغذیه سالم توجه دارد. این در حالی است که انتخاب غذاهای سالم و پرهیز از مصرف غذاهای فراوری شده، به‌خصوص برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا استفاده از محصولات غذایی سالم برندهایی همچون ماجان می‌تواند گزینه خوبی برای رشد سلامت همه بخصوص کودکان باشد. برند ماجان به عنوان یکی از برندهای فعال در زمینه تولید محصولات غذایی سالم برای کودکان تاکنون محصولاتی نظیر ماست و پنیر مناسب کودکان را به بازار عرضه کرده که تا به امروز توجه بسیاری از مادران که به تغذیه کودکشان اهمیت می‌دهند را به خود جلب کرده است. اما ماست و پنیر ماجان چه تفاوتی با دیگر محصولات موجود در بازار دارند و چگونه به داشتن بشقاب غذای سالم کودک کمک می‌کنند؟

 

بشقاب غذای سالم کودک شامل چه موادی است؟

در وهله اول، برای انتخاب بهترین غذا برای کودک باید ابتدا بدانیم که اصلا یک بشقاب سالم برای کودک باید دارای چه مواردی باشد.

بخش مهم: غلات

غذاهایی که شامل برنج، جو دو سر، گندم و آرد ذرت هستند، در دسته بندی غلات قرار می‌گیرند. این غلات به دو دسته غلات سبوس‌دار و غلات تصفیه‌شده تقسیم می‌شوند. از جمله غلات سبوس‌دار می‌توان به آرد گندم سبوس‌دار، جو دو سر، آرد ذرت کامل بلغور و برنج قهوه‌ای اشاره کرد.

غلات سبوس‌دار حاوی آهن، ویتامین B5 و فیبر هستند که حضور آنها در برنامه غذایی روزانه می‌تواند یک بشقاب سالم غذایی برای کودک را فراهم کند. پوست کردن غلات باعث از بین‌رفتن مقدار زیادی از فیبر و آهن آنها می‌شود، بنابراین در ترکیبات غذایی فرزندمان باید به حضور غلات سبوس‌دار توجه داشته باشید. به‌طور کلی، باید یک چهارم از بشقاب غذایی سالم شامل غلات باشد.

پروتئین‌ها: منبع انرژی

پروتئین‌ها باید تقریبا یک چهارم از بشقاب غذایی سالم را تشکیل دهند و محصولات ماست و پنیر ماجان نیز در این دسته قرار می‌گیرند. این نوع ترکیبات غذایی از طریق لبنیات، ماهی، ماکیان، گوشت قرمز، سویا، تخم‌مرغ، حبوبات و آجیل به بدن تزریق می‌شود.

هرچند موادی مانند پنیر چرب، گوشت قرمز و کنسروهای مختلف نیز حاوی پروتئین هستند، اما مصرف آنها برای کودکان باید با اندازه‌گیری و محدودیت صورت گیرد و از محصولات مخصوص آن‌ها یعنی ماست و پنیر ماجان استفاده کرد.

پروتئین‌ها برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند و مصرف موادغذایی حاوی آنها، به‌ویژه برای رشد و توسعه کودکان و نوجوانان، ضروری است. این ترکیبات غذایی به ارائه انرژی، حمایت از سلامت عضلات و بازسازی بافت‌های بدن کمک می‌کنند.

بنابراین، توجه‌به مصرف مناسب پروتئین‌ها در رژیم غذایی کودکمان، به‌خصوص در دوره‌های رشد و توسعه مانند سنین یک الی 5 سالگی، بسیار اهمیت دارد.

 

سبزیجات: منبع غنی از ویتامین

سبزی‌ها باید بیش از یک چهارم از بشقاب غذایی سالم را تشکیل دهند، با این‌حال، سیب‌زمینی سرخ شده یا آب‌پز در این دسته قرار نمی‌گیرند. گروه سبزی‌ها شامل سبزیجات و آب‌ آن‌ها مانند آب کرفس یا آب هویج می‌شود که می‌توان آنها را به‌صورت تازه یا پخته و حتی کنسرو شده مصرف کرد. این مجموعه شامل سبزیجات تیره، سبزیجات دارای نشاسته، سبزیجات قرمز و نارنجی، لوبیا، نخود و دیگران است.

میزان مصرف سبزیجات به سن، جنس و فعالیت کودک شما بستگی دارد. اما به‌طور متوسط، بهتر است روزانه بین یک تا سه فنجان از این موادمغذی در ظرف غذای کودک شما باشد.. به عنوان والد کودک می‌توانید از محصولات لبنی ماجان یعنی ماست مخصوص کودکان و پنیر مخصوص کودکان ماجان در کنار سبزیجات استفاده کنید؛ مانند نان و پنیر، خیار یا نان پنیر سبزی یا ترکیب ماست و خیار.

میوه‌ها: سرشار از قند طبیعی و ویتامین

بخش نسبتا کوچکی از بشقاب غذایی سالم برای کودکمان را میوه‌ها تشکیل می‌دهند. البته باید مصرف آنها را کنترل کرد؛ چون دارای کالری بالایی هستند و باعث اضافه وزن آن‌ها می‌شوند.

مصرف میوه و آب میوه برای بدن بسیار ضروری است و می‌توانید آنها را به هر شکلی که ترجیح می‌دهید، مانند کنسروشده یا برش خورده، در اختیار کودکتان بگذارید. توصیه می‌شود در روز حدود یک تا دو فنجان میوه را در فواصل مختلف در اختیار کودکتان بگذارید. بهتر است انتخاب‌هایتان میوه‌هایی باشند که دارای انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلفی هستند تا تغذیه متنوعی برای بدن کودک فراهم شود.

آب و انواع نوشیدنی‌ها: مهم و بسیار ضروری

احتمالا با شنیدن کلمه «نوشیدنی» به یاد آب‌میوه‌ها، نوشابه‌ها و انواع نوشیدنی‌های مضر دیگر بیافتید، اما بهتر است بدانید که مواد مهم دیگری هم در این گروه قرار دارند. فرآورده‌های لبنی مانند ماست، دوغ و غیره نوشیدنی‌های با ارزشی هستند که سرشار از کلسیم و پروتئین هستند و برای تمام گروه‌های سنی مفید واقع می‌شوند.

میزان مصرف این نوشیدنی‌ها بستگی به سن کودک دارد و می‌تواند بین ۲ تا ۳ فنجان در روز متغیر باشد. این مواردی که ذکر شد باید در بشقاب غذایی سالم حضور داشته باشند، اما در مصرف برخی از مواد مانند انواع نمک‌ها و کربوهیدرات‌ها باید دقت لازم داشته باشید.

شما می‌توانید در کنار بشقاب غذایی سالم از دانه‌ها و مغزهایی مانند بذر کتان استفاده کنید که حاوی فیبر و مواد مغذی هستند. البته بهتر است در این رابطه با پزشک متخصص کودک خود مشورت داشته باشید.

 

چرا ماست و پنیر ماجان را برای تامین پروتئین مورد نیاز کودکمان انتخاب کنیم؟

ماست و پنیر ماجان به‌عنوان یکی از منابع پروتئین مهم برای تامین نیازهای پروتئینی کودکان شناخته می‌شوند. این دو محصول لبنی حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین، کلسیم، ویتامین D و دیگر موادمغذی است که برای رشد و توسعه سالم کودکان بسیار حیاتی هستند.

پروتئین‌های موجود در ماست و پنیر ماجان به رشد و تقویت عضلات، استخوان‌ها و بافت‌های بدن کمک می‌کنند. پروتئین‌های موجود در این محصولات برای تامین انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه کودکان ضروری هستند. از سوی دیگر، کلسیم موجود در ماست و پنیر ماجان برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌های کودکان بسیار اساسی است.

ویتامین D هم باعث جذب بهتر کلسیم در بدن می‌شود و به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. بنابراین، مصرف منظم ماست و پنیر ماجان به‌عنوان یکی از منابع اصلی پروتئین و کلسیم برای کودکان، به حفظ سلامت و رشد سالم آنها کمک می‌کند.

جمع‌بندی

بشقاب غذایی سالم شامل موادی مانند میوه، سبزیجات، غلات و پروتئین‌های سالم می‌شود. مصرف منظم ماست و پنیر ماجان در این بشقاب غذایی اهمیت زیادی دارد. این محصولات لبنی حاوی پروتئین، کلسیم و ویتامین D هستند که برای رشد و تقویت استخوان‌ها و عضلات بدن بسیار حیاتی است. با ترکیب ماست و پنیر ماجان با دیگر عناصر بشقاب غذایی سالم، تنوع موادمغذی و تامین نیازهای روزانه بدن کودکمان بهبود می‌یابد و به حفظ سلامتی و رشد سالم آن‌ها کمک می‌کند.

source

توسط salamathyper.ir