ریزش مو از آن نوع دغدغه‌هایی است که خیلی از آقایان دیر یا زود با آن مواجه می‌شوند. این مشکل معمولاً به دلایلی از جمله ژنتیک، استرس، رژیم غذایی نامناسب یا تغییرات هورمونی رخ می‌دهد. یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشگیری از ریزش مو، مصرف ویتامین‌ها و مواد مغذی مناسب است که به حفظ سلامت مو و تقویت رشد آن کمک کند. ویتامین‌ها علاوه‌بر نقش حیاتی در سلامت عمومی بدن، در تقویت فولیکول‌های مو و بهبود کیفیت و ضخامت مو نیز تاثیر دارند. در این مقاله بهترین ویتامین‌ها برای جلوگیری از ریزش مو در مردان را بررسی می‌کنیم تا با مصرف آنها موهایی پرپشت‌تر و سالم‌تر داشته باشید.

بهترین ویتامین ها برای ریزش مو
بهترین ویتامین ها برای ریزش مو

ریزش مو در مردان چیست؟

ریزش مو در ناحیه سر به تدریج شروع می‌شود و پس از مدتی منجر به نازک شدن و کم شدن تراکم موها خواهد شد. عدم درمان و کنترل این وضعیت در نهایت ممکن است به طاسی منجر گردد. این مشکل در مردان شایع‌تر است و غالبا تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، تغییرات هورمونی و سبک زندگی قرار دارد. یکی از رایج‌ترین انواع ریزش مو در مردان آلوپسی آندروژنتیک یا همان طاسی مردانه است. این نوع ریزش به‌طور مستقیم با هورمون‌های جنسی مردانه به‌ویژه دی‌هیدروتستوسترون (DHT) ارتباط دارد. DHT از طریق اثرگذاری بر فولیکول‌های مو باعث کوچک شدن آنها می‌شود و در نتیجه موهای سر نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند. به مرور زمان، فولیکول‌ها توانایی تولید موهای جدید را از دست داده و مناطقی از سر به‌ویژه فرق سر و خط پیشانی شروع به خالی شدن می‌کنند.

ریزش مو معمولاً از اوایل یا اواسط دهه ۲۰ زندگی شروع می‌شود اما سرعت و میزان آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به جز عوامل ژنتیکی، عواملی همچون استرس، تغذیه نادرست، سیگار کشیدن، استفاده از مواد حالت دهنده و حتی بیماری‌هایی مانند کم‌خونی یا مشکلات تیروئیدی نیز می‌توانند بر شدت ریزش مو تأثیر بگذارند. درمان ریزش مو نیز متنوع است و بسته به علت و شدت آن می‌تواند شامل داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید، درمان‌های لیزری، کاشت مو و حتی تغییر در سبک زندگی باشد.

بهترین ویتامین‌ها برای ریزش مو در آقایان

تعدادی از ویتامین‌ها تاثیر قابل توجهی بر سلامت ریشه مو و جلوگیری از طاسی زودرس دارند. ویتامین‌ها و تأثیر آنها بر ریزش مو به صورت زیر است:

ویتامین D:

این ویتامین در حفظ سلامت فولیکول‌های مو نقش دارد. فولیکول‌ها ساختارهای کوچکی در پوست سر هستند که مو در داخل آنها رشد می‌کند. اگر بدن به میزان کافی ویتامین D دریافت نکند، فولیکول‌ها ضعیف می‌شوند. این روند مخرب به ‌نوبه خود منجر به نازک شدن و ریزش مو خواهد شد. همچنین، ویتامین D برای تقویت چرخه رشد مو بسیار مفید است. منابع طبیعی این ویتامین شامل نور خورشید، ماهی‌ها، قارچ و لبنیات است.

ویتامین B7 (بیوتین):

بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B است که به متابولیسم چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند. این ویتامین اثرگذاری بالایی در تقویت ساختار کراتین مو دارد به طوری‌که کمبود بیوتین باعث نازک شدن و شکنندگی موها می‌شود. منابع غذایی غنی برای بیوتین شامل تخم‌مرغ، انواع مغزها، دانه‌ها و سبزیجات پهن برگ است. مکمل‌های بیوتین نیز برای افراد دچار کمبود آن مفید هستند.

ویتامین E:


بیشتر بخوانید:

این ویتامین از سلول‌های مو در برابر استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌ها عامل تخریب فولیکول‌های مو به حساب می‌آیند. علاوه بر این، ویتامین E نیز به بهبود گردش خون در پوست سر کمک می‌کند و این روند باعث تقویت تغذیه و اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌های مو می‌شود. از منابع غذایی ویتامین E می‌توان به مغزها، دانه‌ها، روغن‌های گیاهی و سبزیجات اشاره کرد.

ویتامین C:

ویتامین C علاوه‌بر نقش آنتی‌اکسیدانی، در تولید کلاژن پوستی نیز مشارکت بالایی دارد. کلاژن پروتئینی است که به ساختار و زیبایی مو، پوست و ناخن‌ها کمک می‌کند. همچنین، ویتامین C جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد که برای تقویت رشد مو مهم است. کمبود آهن در واقع یکی از دلایل ریزش مو است. مرکبات، توت‌ها، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی از مواد غذایی سرشار از ویتامین C محسوب می‌شوند.

ویتامین A:

ویتامین A تاثیر حیاتی در تولید چربی طبیعی پوست سر دارد که جهت مرطوب نگه داشتن پوست سر و جلوگیری از خشکی آن ضروری است. با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین A نیز می‌تواند به ریزش مو منجر شود. این ویتامین با تقویت فولیکول‌های مو و حفظ تعادل چربی پوست سر، مانع از ریزش مو می‌شود. از مواد غذایی مفید برای ویتامین A می‌توان هویج، اسفناج، سیب‌زمینی و جگر را نام برد.

ویتامین B12:

ویتامین B12 در تولید گلبول‌های قرمز خون نقش دارد و به رساندن اکسیژن و مواد مغذی به فولیکول‌های مو کمک می‌کند. کمبود B12 از دلایل کم‌خونی و در نتیجه ضعف فولیکول‌های مو و ریزش مو است. این ویتامین در غذاهایی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات یافت می‌شود. از این‌رو، افراد پیروی کننده از رژیم‌های گیاهی ممکن است نیاز به مکمل B12 داشته باشند.

عنصر آهن:

هرچند آهن ویتامین نیست اما از طریق ویتامین C جذب بدن می‌شود و برای سلامت مو بسیار اهمیت دارد. آهن در تولید گلبول‌های قرمز مشارکت دارد و از این طریق فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند. کمبود آهن می‌تواند باعث ریزش مو شود بنابراین ترکیب ویتامین C با آهن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آزمایش خون ریزش مو
آزمایش خون ریزش مو

انجام آزمایش ریزش مو در منزل با هومکا

برای فهمیدن علت ریزش مو، انجام آزمایشات ریزش مو در مردان ضروری است. اما شاید وقت یا امکان مراجعه به آزمایشگاه را نداشته باشید. اینجاست که سرویس آزمایش در منزل هومکا می‌تواند به کمک شما بیاید. با هومکا شما می‌توانید به‌راحتی و بدون نیاز به خروج از خانه، آزمایش‌های مرتبط با ریزش مو را انجام دهید. این سرویس یک راهکار بسیار راحت و سریع است که مجموعه آزمایشگاه آنلاین هومکا برای شما فراهم کرده است. گام اول برای بهره‌مند شدن از خدمات هومکا مراجعه به وبسایت مجموعه و یا تماس با شماره تلفن 02167371 است. پس از ثبت سفارش خود و هماهنگی با کارشناسان، در روز و ساعت تعیین شده یک پرستار متخصص و دوره دیده برای دریافت نمونه خون به منزل شما اعزام می‌شود.

نمونه دریافت شده برای انجام آزمایش‌های مختلف مانند بررسی کمبود ویتامین‌ها، آهن، هورمون‌ها و سایر عوامل مرتبط با ریزش مو به آزمایشگاه های طرف قرارداد منتقل می‌شود. پس از انجام آزمایش، نتیجه به‌صورت آنلاین در پنل کاربری شما درسایت بارگذاری می‌شود. هومکا علاوه بر تشخیص دقیق علت ریزش مو به شما امکان می‌دهد تا تمامی مراحل آزمایش را در آرامش خانه خود و بدون نیاز به اتلاف وقت در آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی انجام دهید. یکی دیگر از مزایای بارز هومکا در دسترس بودن آن در تمام رزوهای هفته حتی ایام تعطیل است. این مزیت سبب می‌شود که آزمایشات خود را هر زمان که مناسب است انجام دهید.

source

توسط salamathyper.ir