فرض کنید معلمتان از شما میخواهد یک پروژه علمی را تا پایان هفته تحویل دهید. شما به سختی روی آن کار میکنید و حتی مطمئن هستید پروژهتان بهترین است. اما متأسفانه، به دلیل مشکلی که پیش میآید، پروژه را یک روز دیرتر تحویل میدهید. حال تصور کنید معلم، بدون حتی بررسی دقیق، پروژه شما را ضعیفتر از آنچه هست ارزیابی میکند. به نظرتان منصفانه است؟ این اتفاقی است که در دنیای واقعی هم برای افراد در محیطهای کاری و تحصیلی رخ میدهد.
تحقیقات جدید نشان داده است که تأخیر در تحویل کار، حتی اگر محتوای کار هیچ نقصی نداشته باشد، باعث میشود کیفیت آن کمتر از چیزی که واقعاً هست به نظر برسد. این موضوع علاوه بر تأثیر بر کار، بر دیدگاه دیگران نسبت به شما هم اثر میگذارد.
آیا زمانبندی میتواند کیفیت کار را تغییر دهد؟
بر اساس نتایج یک پژوهش که توسط گروهی از روانشناسان و متخصصان مدیریت رفتاری انجام شده، کارهایی که دیرتر از ضربالاجل تحویل داده میشوند، معمولاً امتیازات پایینتری دریافت میکنند. نکته عجیب اینجاست که اگر همان کار به موقع تحویل داده شود، امتیاز بالاتری میگیرد. به عبارت دیگر، زمانبندی تأثیر مستقیمی بر ادراک کیفیت کار دارد.
در این پژوهش ۱۸ آزمایش مختلف با حضور نزدیک به ۷ هزار شرکتکننده انجام شد. این افراد پروژههای مختلفی مانند آثار هنری، تکالیف درسی و پیشنهادهای تجاری را ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که کارهای دیرتحویل، حتی اگر از نظر محتوایی کامل باشند، به طور متوسط امتیاز پایینتری میگیرند.
چگونه تأخیر بر ارزیابی تأثیر میگذارد؟
در یکی از آزمایشها، به شرکتکنندگان یک پروژه یکسان نشان داده شد. گروه اول تصور میکردند پروژه به موقع تحویل داده شده، در حالی که به گروه دوم گفته شد این پروژه یک روز دیرتر ارائه شده است. نتایج نشان داد گروه اول به طور متوسط امتیاز ۰.۵۳ از مقیاس -۳ تا +۳ به پروژه دادند، در حالی که گروه دوم به همان پروژه امتیاز ۰.۰۷ دادند. این اختلاف نشان میدهد که تأخیر در تحویل، حتی به اندازه یک روز، تأثیر منفی قابلتوجهی بر ارزیابیها دارد.
آیا اطلاعرسانی قبلی درباره تأخیر مفید است؟
یکی از نکات جالب در این تحقیق این بود که حتی اطلاعرسانی قبلی درباره تأخیر نیز تأثیر منفی را کاملاً از بین نمیبرد. همچنین، داشتن سابقه تحویل به موقع در گذشته نیز کمک چندانی نمیکند. به عبارت دیگر، افراد همچنان کیفیت کار را پایینتر از چیزی که هست ارزیابی میکنند.
تأثیر تأخیر در گروههای مختلف
این مسئله نه تنها در محیطهای کاری و حرفهای، بلکه در میان گروههای سنی و فرهنگی مختلف نیز دیده میشود. به عنوان مثال، در یکی از آزمایشها، دانشآموزان مدرسهای در شرق آسیا آثار هنری یکدیگر را ارزیابی کردند. آثار دیرتحویل به طور واضح امتیازات کمتری دریافت کردند. این نتایج نشان میدهد که تأثیر منفی تأخیر در سنین پایین نیز وجود دارد و در تعاملات روزمره نیز رخ میدهد.
چگونه میتوان تأثیر منفی تأخیر را کاهش داد؟
اگرچه تأخیر معمولاً به طور کلی دیدگاه افراد را منفی میکند، اما ارائه دلایل منطقی و شفاف میتواند بخشی از این تأثیر را کاهش دهد. به عنوان مثال، اگر تأخیر به دلیل مشکلاتی خارج از کنترل شما باشد، توضیح دقیق این موضوع ممکن است باعث شود دیگران دید بهتری نسبت به شما پیدا کنند. اما بهانههایی مانند «فراموش کردم» یا «این کار برایم سخت بود» تأثیری مثبت نخواهند داشت.
علاوه بر این، ارتباط روشن درباره ضربالاجلها نیز اهمیت زیادی دارد. کارفرمایان و معلمان باید تفاوت میان ضربالاجلهای «قطعی» و «انعطافپذیر» را به وضوح توضیح دهند تا کارکنان و دانشآموزان درک درستی از انتظارات داشته باشند.
نتیجهگیری: چرا زمان اهمیت دارد؟
این تحقیق نشان میدهد که منظم بودن تنها یک عادت خوب نیست، بلکه تأثیر زیادی بر چگونگی دیده شدن کار شما دارد. اگرچه همه ما ممکن است گاهی با تأخیر مواجه شویم، اما آگاهی از تأثیرات آن میتواند به ما کمک کند تا در مدیریت زمان بهتر عمل کنیم و تصویر بهتری از خودمان در ذهن دیگران ایجاد کنیم.
این نوشتهها را هم بخوانید
source