معاون سازمان نهضت سوادآموزی گفت: پرداختی اندک به آموزش دهندگان نهضت انگیزاننده نیست و بر کیفیت آموزش تاثیر منفی می گذارد.
به کزارش ساعت سلامت، غلامرضا بروجی درباره اینکه چه عواملی همچنان باعث وجود بیسوادی، بهویژه در میان زنان و دختران، در کشور شده است؟ گفت: عوامل متعددی در این موضوع دخیل هستند. در بسیاری از استانهای مرزی، مسائل فرهنگی نقش پررنگی دارند. اگر به ریشهیابی چرایی ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل نپردازیم و صرفاً با معلول (بیسوادی) مقابله کنیم، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
وی افزود: مخالفت برخی خانوادهها با تحصیل زنان، ناشی از همین مسائل فرهنگی است که نیازمند کار فرهنگی و آگاهیبخشی است. فقر اقتصادی و شرایط خاص برخی استانها نیز باعث میشود که تقاضا برای سوادآموزی کم باشد و در نتیجه، جذب و نگهداشت افراد در کلاسهای درس دشوار شود.
بروجی اضافه کرد: برای حل این مشکل همکاری بین دستگاهی ضروری است. دستگاههای عضو شورای عالی سواد و وزارت رفاه باید به ما کمک کنند تا علل اصلی بیسوادی ریشهکن شود. برخی معتقدند که بقای نهضت سوادآموزی با هدف آن (ریشهکنی بیسوادی) در تناقض است، زیرا تصور میکنند که برای ادامه فعالیت، باید بیسواد تولید شود. اما اینطور نیست.
وی ادامه داد: انسداد مبادی ورودی بیسوادی، یعنی جلوگیری از ترک تحصیل، اولین و مهمترین گام است. برای رسیدن به اهداف سوادآموزی باید همه دستگاهها با یکدیگر همکاری کنند و مبادی ورودی بیسواد و کمسواد بسته شود. همچنین، باید الزامآور بودن سواد را مدنظر قرار دهیم. به عنوان مثال، در ارائه خدمات اجتماعی مانند تسهیلات، یارانه و وام، داشتن سواد میتواند به عنوان یک الزام در نظر گرفته شود. همانطور که برای برخی امور، گواهی عدم سوءپیشینه لازم است، میتوان گواهی سواد را نیز مطالبه کرد.
بودجه سازمان نهضت سوادآموزی کافی نیست
بروجی با اشاره به اینکه بودجه این سازمان بسیار اندک است و این موضوع باعث نارضایتی آموزشدهندگان شده است، گفت: مبالغ پرداختی به این افراد که در واقع پیادهنظام سازمان نهضت سوادآموزی هستند، انگیزاننده نیست و این موضوع بر کیفیت آموزش تأثیر منفی میگذارد.
وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین جمعیت بیسواد در جامعه هدف 10 تا 49 سال در بین زنان است یا مردان متذکر شد: این موضوع بستگی به استان دارد. در برخی استانها مانند کرمان، به دلیل پراکندگی جغرافیایی و فرهنگ حاکم، آمار بیسوادی در زنان بیشتر است. در استانهای دیگر مانند سیستان و بلوچستان، لرستان، کردستان و حتی تهران، شرایط متفاوت است و هر استان وضعیت خاص خود را دارد.
معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی درباره علت وجود آمار قابل توجهی از بی سوادی و کم سوادی (18 میلیون نفر) در کشور گفت: دلایل متعددی وجود دارد. نخست اینکه تعریف سواد و بازه سنی در ایران با استانداردهای جهانی متفاوت است. همچنین، نهضت سوادآموزی نیازمند بهروزرسانی در محتواهای آموزشی، نیروی انسانی و اعتبارات است. حل بخشی از مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز برای بهبود وضعیت بیسوادی ضروری است. برای رسیدن به استاندارد جهانی، باید ورودیهای بیسوادی را ببندیم، در غیر این صورت این وضعیت تا ابد ادامه خواهد داشت.
منبع: تسنیم
source