یک مشاور مدرسه و روانشناس کودک و نوجوان مشکلاتی نظیر اضطراب، افسردگی، اعتیاد و حتی خودکشی را از جمله آسیب های اجتماعی در میان نوجوانان خواند و گفت: گرایش به همجنس نیز به صورت پنهان مشاهده میشود.
به گزارش ساعت سلامت، آذر سیفی مشاور مدرسه و روانشناس کودک و نوجوان درباره آسیبهای اجتماعی شایع در مدارس گفت: متأسفانه، آسیبهای روانی و اجتماعی مانند اضطراب، افسردگی، مسائل هویت جنسی، اعتیاد و حتی خودکشی در میان نوجوانان مشاهده میشود.
وی افزود: گرایش به همجنس نیز بهصورت پنهان وجود دارد و در طول سال، شاید یک یا دو مورد در مدرسه و کلینیک مراجع در اینباره مشاهده شود البته بیشتر این موارد ناشی از کنجکاوی و هیجانات دوره نوجوانی است.
کاهش صمیمت در خانوادهها
این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: نسل جدید در مقایسه با دهههای 50 و 60، صبر و تحمل کمتری دارد. یکی از دلایل این مسئله، کاهش صمیمیت در خانوادههاست. بسیاری از والدین زمان کافی برای ارتباط با فرزندان خود اختصاص نمیدهند و ساعتها بیرون از خانه هستند.
وی اضافه کرد: وقتی والدین به خانه بازمیگردند، فرزندان به جای خوشحالی، گاهی با جملاتی مانند «باز هم مادر یا پدر آمد» واکنش نشان میدهند. این فاصلهی عاطفی میتواند تأثیر منفی بر سلامت روان کودکان و نوجوانان بگذارد.
این روانشناس کودک و نوجوان گفت: بازی و صحبت کردن با کودکان و نوجوانان نقش مهمی در پیشگیری از آسیبهای روانی دارد. وقتی از دانشآموزانی که به کلینیک مراجعه میکنند میپرسم که آیا والدین با آنها بازی میکنند، اکثراً پاسخ منفی میدهند. در حالی که ارتباط صمیمی و بازی با فرزندان میتواند به سلامت روان آنها کمک کند.
وی با اشاره به اینکه کاهش تابآوری در نوجوانان ممکن است به شکل خشم، ناراحتی و استرس بروز کند، متذکر شد: برای مقابله با این مسئله، کودکان و نوجوانان به مهارتهای زندگی مانند کنترل هیجانات (مانند خشم)، نه گفتن در برابر آسیبها و مدیریت استرس نیاز دارند.
سیفی ادامه داد: همچنین، قدرت حل مسئله و تصمیمگیری از جمله مهارتهایی است که به افزایش تابآوری کمک میکند. متأسفانه، این مهارتها به اندازهی کافی به دانشآموزان و والدین آموزش داده نمیشود و مدارس نیز زمان کافی برای آموزش این مهارتها اختصاص نمیدهند.
رفتار خشک برخی مسئولان مدرسه در برابر خطای دانش آموزان
وی بیان کرد: مدیران و معاونان مدارس باید آگاهی بیشتری درباره مهارتهای زندگی و نحوه رفتار مناسب با دانشآموزان داشته باشند. متأسفانه، در برخی موارد، وقتی دانشآموز خطایی مرتکب میشود، مدیران و معاونان با رفتار خشک و نامناسب با آنها برخورد میکنند. این رفتارها نه تنها مشکل را حل نمیکند، بلکه ممکن است به افزایش آسیبهای روانی منجر شود.
سیفی ادامه داد: مدیران و معلمان باید با دانشآموزان ارتباط برقرار کنند و از آنها حمایت عاطفی و روانی به عمل آورند. حمایت عاطفی میتواند از بسیاری از آسیبها مانند خودکشی، فرار از مدرسه یا ترک تحصیل جلوگیری کند.
وی گفت: مدرسه باید محیطی امن و حمایتگر برای دانشآموزان باشد تا آنها بتوانند مشکلات خود را بدون ترس و با آرامش بیان کنند. هرچه حمایت عاطفی از دانشآموزان بیشتر باشد، تابآوری آنها نیز افزایش مییابد.
این مشاور مدرسه افزود: معلمان، بهعنوان افرادی که بیشترین ارتباط را با دانشآموزان دارند، میتوانند نقش مهمی در شناسایی دانشآموزان دارای مشکلات و آموزش مهارتهای زندگی ایفا کنند. یکی از راهکارهای مؤثر این است که معلمان این مهارتها را در کلاسهای درس آموزش دهند، چرا که اغلب به مشاوران فرصت کافی برای حضور در کلاسهای درس داده نمیشود.
منبع: تسنیم
source