مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت از تدوین بسته جامع فرآیندهای پرستاری در بحران و تعرفه گذاری تله مدیسین پرستاری خبر داد.
به گزارش ساعت سلامت، دکتر خورشید وسکویی در جمع دبیران شورای صنفی دانشجویان پرستاری کشور اظهار کرد: یکی از بهترین خاطرات من با گروههای صنفی دانشجویی، مخصوصاً در دانشگاه تهران، مربوط به دوران کروناست. در آن زمان ما واقعاً از توانمندی دوستان استفاده کردیم. بحرانی بود که کشور در آستانه ورود به شرایط بسیار دشواری قرار داشت، اما دانشجویان در لحظه به کمک ما آمدند و کارهای بزرگی انجام دادند؛ کارهایی که ماندگار شد و ما همیشه به آنها افتخار میکنیم.
وی افزود: مواجهه مجدد من امروز با این گروه در سطح کشور، در شرایطی اتفاق افتاده که کشور پس از جنگ و یک بحران بزرگ، سربلند بیرون آمده است. امیدواریم این وضعیت دیگر تکرار نشود، ولی به هر حال ما در موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط خاص سیاسی-اجتماعی قرار داریم. هنوز از بحران خارج نشدهایم و این به ما نشان میدهد که باید بسیار هوشیار، گوشبهزنگ و در عین حال منسجم و تشکیلاتی عمل کنیم تا در صورت بروز شرایط مشابه، بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.
دکتر وسکویی خاطرنشان کرد: اکنون در حوزه سلامت جامعه، چند پروژه را پیش میبریم. البته هنوز کارهای بسیاری باقیمانده که در برنامههای آیندهمان است. یکی از مهمترین چالشها، مربوط به خدمات پرستاری در منزل بود. توجه کنید که «خدمات» پرستاری داریم، نه صرفاً «مراقبت». همین بازی با کلمات گاهی باعث مانعتراشی شده بود. اکنون بستههای خدمات متناسب با تخصصها آماده شده و این قسمت تخصصی نیز در آییننامه پرستاری پررنگتر دیده شده است که امیدوارم با شرایط بهتر اجرایی شود.
پیگیری توسعه تعرفه های پرستاری در منزل
وی ادامه داد: مسئله بعدی، پیگیری برای توسعه تعرفههای خدمات پرستاری در منزل است، که اکنون در دست اقدام قرار دارد. در حال حاضر از میان ۱۲بیمارستان، برخی طرح «پرستار پیگیر» را اجرایی کردهاند. پرستاری که پس از ترخیص بیمار، با او تماس میگیرد و پیگیری درمانی را ادامه میدهد. فعلاً برای ۱۵بیماری این پیگیریها در حال انجام است که از بازگشت بیمار به بیمارستان جلوگیری کرده است. در کنار این موضوع، پروژهای درباره هزینه-اثربخشی این اقدامات نیز انجام دادیم که خوشبختانه نتایج بسیار چشمگیری داشت.
مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری افزود: پس از آن، پروژهای درباره «تله مدیسین» نیز اجرا شد که تعرفهای نیز برای این خدمات در نظر گرفته شده است. بهعنوان مثال، تعرفه پرستاری برای هر ۱۵دقیقه، مبلغ ۷۰هزار تومان تعیین شده است. هرچند این مبلغ بالا نیست، اما عدد قابل قبولی محسوب میشود که امیدواریم آیین نامه آن نیز تدوین شود.
تدوین بسته جامع فرایندهای پرستاری در بحران
وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم، خدمات پرستاری در شرایط بحران است. در بحرانهای اخیر، مشخص شد که همکاران ما نیازمند دستورالعملهای جدید هستند. برای مثال، در مورد بیماران سوختگی، لازم است سریعا مشخص شود دقیقاً چه اقداماتی باید انجام شود؛ برای همین، مجموعهای از خدمات پرستاری مرتبط با بحران طراحی شد.
دکتر وسکویی گفت: همچنین، موضوعاتی مثل رفاه پرسنل، سلامت روانی و حمایت از خانوادهها نیز در قالب یک بسته جامع تحت عنوان «فرایندهای پرستاری در زمان بحران» تهیه شد که توسط دکتر عبادی معاون پرستاری ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: سه دانشگاه به صورت پایلوت انتخاب شدند تا پروژههایی نظیر «بیمارستان دوستدار پرستار» را اجرا کنند. برای این پروژهها چند اقدام مهم باید انجام شود. یکی از آنها حذف فرآیندهای مزاحم است که وقت پرستاران را میگیرند، مانند رضایتنامه آگاهانه یا فرایندهای مشاوره. در بسیاری از دانشگاهها، این فرآیندها توسط پرستاران انجام میشود که وقت زیادی از آنها میگیرد.
مدیر کل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری گفت: موضوع بعدی، الکترونیکیسازی اسناد پرستاری است؛ از جمله ارزیابی اولیه، گزارشهای پرستاری و غیره. اکنون، دانشگاههای تهران، لرستان و کرمان این پروژه الکترونیکی سازی را تا مرحله نهایی پیش بردهاند.
source