آتش‌نشانان قهرمانان بی‌ادعایی هستند که در خط مقدم مبارزه با آتش‌سوزی و نجات جان انسان‌ها و اموال آن‌ها قرار دارند. این حرفه شغلی پرمخاطره و پراسترس است؛ اما درعین‌حال شغلی ارزشمند و حیاتی است که به روحیه‌ای فداکار، جسور و توانمند نیاز دارد. اگر شما هم به دنبال دریافت پاسخ این سوال هستید که: «چگونه آتش نشان شویم؟»، این مقاله برای شما است.

در این مقاله به بررسی نحوه ورود به شغل آتش ‌نشانی، شرایط استخدام، وظایف و مزایا و معایب این شغل خواهیم پرداخت.

شغل آتش نشانی چیست؟

پیش از ارائه پاسخ به این سوال که: «چگونه آتش نشان شویم؟»، ابتدا بهتر است تعریفی از این موقعیت شغلی ارائه دهیم. آتش‌نشانی یکی از مشاغل مهم و حیاتی در جامعه است که نقش اساسی در حفظ امنیت و ایمنی عمومی دارد. آتش‌نشانان با فداکاری و کوشش فراوان در مواقع اضطراری به کمک افراد نیازمند می‌شتابند و جان و مال آن‌ها را از خطرات مختلف نجات می‌دهند.

آتش‌نشان را می‌توان فردی دانست که وظیفه اطفاء حریق، امداد و نجات افراد در شرایط اضطراری و همچنین پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی را بر عهده دارد. آتش‌نشانان در ایستگاه‌های آتش‌نشانی مستقر هستند و به‌صورت شبانه‌روزی آماده‌باش بوده تا در صورت بروز هرگونه حادثه‌، در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل حاضر شوند. برای دریافت جدیدترین آگهی های استخدام آتش نشان اینجا کلیک کنید.

وظایف و کار آتش نشان

معمولا برخی از کارجویانی که سوال «چگونه آتش نشان شویم؟» را مطرح می‌کنند، بعد از آگاهی کامل از وظایف این شغل، در تصمیم خود برای فعالیت در این حرفه تجدیدنظر می‌کنند؛ چراکه شغل آتش‌نشانی شامل وظایف دشواری همچون مقابله با حریق، نجات افراد از خطرات مختلف، ارائه خدمات اضطراری و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث است.

آتش‌نشانان در هنگام بروز حوادث به‌سرعت به محل حادثه اعزام می‌شوند و با استفاده از تجهیزات و مهارت‌های خاص خود، عملیات اطفاء حریق و نجات را انجام می‌دهند. درکل، وظایف اصلی یک آتش‌نشان شامل موارد زیر می‌شود:

  • مهار و خاموش کردن انواع آتش‌سوزی در اماکن مسکونی، تجاری، صنعتی و…
  • رهاسازی افراد و حیوانات گرفتار در تصادفات، حوادث رانندگی و بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل
  • انجام امور مربوط به نگهداری و تعمیرات تجهیزات آتش‌نشانی
  • بازرسی و کنترل تجهیزات و تأسیسات آتش‌نشانی
  • آمادگی برای حضور در محل حادثه در هر ساعت از شبانه‌روز
  • بررسی و ارزیابی ساختمان‌ها و اماکن عمومی ازنظر ایمنی
  • آموزش و آگاه‌سازی عمومی درزمینه ایمنی و پیشگیری از حوادث
  • ارائه کمک‌های اولیه پزشکی به مصدومان

شرایط استخدام آتش نشانی

فعالیت در این حرفه نیازمند داشتن استقامت جسمی و روحی بالا، روحیه ایثارگری و شجاعت است. بااین‌حال شرایط مهم دیگری که برای استخدام و ثبت نام آزمون استخدامی سازمان آتش نشانی مورداشاره قرار می‌گیرند، معمولا شامل موارد زیر هستند:

  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • تعهد به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی
  • سلامت جسمانی و روانی کامل
  • شرایط سنی استخدام آتش نشانی حداقل 18 سال و حداکثر 35 سال
  • حداقل قد برای آقایان و خانم‌ها به ترتیب برابر با 165 و 160 سانتی‌متر
  • عدم سوءپیشینه کیفری
  • موفقیت در آزمون‌های علمی، عملی و مصاحبه
  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم

شرایط استخدام آتش نشانی ممکن است در برخی از شهرها یا سازمان‌های آتش‌نشانی کمی متفاوت باشد. برای اطلاع دقیق از شرایط، به جدیدترین آگهی‌های استخدامی سازمان مراجعه کنید.

چگونه آتش نشان شویم؟

برای ورود به شغل آتش‌نشانی باید مراحل زیر را طی کنید:

ثبت نام آزمون استخدامی سازمان آتش ‌نشانی

اولین قدم برای ورود به این شغل، ثبت‌نام در آزمون استخدامی است که به‌وسیله سازمان آتش‌نشانی برگزار می‌شود. این آزمون معمولاً به‌وسیله سازمان آتش‌نشانی هر شهر یا استان به‌طور جداگانه برگزار می‌شود. برای ثبت‌نام در این آزمون، باید به وب‌سایت سازمان آتش‌نشانی محل سکونت خود مراجعه کرده و از زمان و نحوه ثبت‌نام مطلع شوید.

چگونه آتش نشان شویم؟ با کسب موفقیت در آزمون‌های کتبی و عملی

آزمون استخدامی آتش‌نشانی شامل دو مرحله کتبی و عملی است. در مرحله کتبی، سوالاتی در زمینه‌های عمومی و تخصصی مربوط به شغل آتش‌نشانی مطرح می‌شود. در مرحله عملی، مهارت‌های فیزیکی و توانایی‌های جسمانی داوطلبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

مصاحبه و ارزیابی نهایی

پس از موفقیت در آزمون‌های کتبی و عملی، داوطلبان به مرحله مصاحبه و ارزیابی نهایی دعوت می‌شوند. در این مرحله، توانایی‌های روانی و شخصیتی داوطلبان موردبررسی قرار می‌گیرند.

چطور آتش نشان شوم؟ با گذراندن دوره کارآموزی

پس از قبولی در آزمون‌ها و مصاحبه، داوطلبان وارد دوره‌های آموزشی و کارآموزی می‌شوند. این دوره‌ها شامل آموزش‌های نظری و عملی در زمینه‌های مختلف آتش‌نشانی و ایمنی است.

سایت استخدام آتش نشانی

متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط استخدام، نحوه ثبت‌نام و زمان برگزاری آزمون استخدامی آتش‌نشانی به سایت‌های استخدام آتش‌نشانی شهر یا استان محل سکونت خود مراجعه کنند.

رشته آتش نشانی در دبیرستان

تنها در شهر تهران، 133 ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد. به شکلی که تعداد عملیات روزانه در ایستگاه‌های تحت نظارت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، به حدود 300 عملیات مختلف می‌رسد. این موضوع نشان می‌دهد که تربیت نیروهای آتش‌نشان تا چه اندازه برای جامعه و شهرهای بزرگی همچون تهران دارای اهمیت است.

به همین دلیل در مدارس ایران رشته‌ای با عنوان «ایمنی و آتش» در دوره کار و دانش وجود دارد. دانش آموزان می‌توانند با انتخاب این رشته در مقطع دوم دبیرستان، آمادگی لازم برای شرکت در آزمون استخدامی آتش‌نشانی را کسب کنند.

مزایا و معایب شغل آتش نشانی

شغل آتش‌نشانی علاوه بر مسئولیت‌ها و خطرات زیاد، دارای مزایا و معایب مختلفی است. برخی از مزایای این شغل عبارت‌اند از:

  • احساس رضایت از کمک به دیگران و نجات جان انسان‌ها و سایر موجودات
  • داشتن شغلی بااهمیت و ارزش اجتماعی بالا
  • برخورداری از مزایای بیمه و بازنشستگی
  • فرصت‌های آموزش و پیشرفت شغلی

معایب شغل آتش ‌نشان

برخی از کارجویانی که سوال «چگونه آتش نشان شویم؟» را مطرح می‌کنند، بعد از اطلاع از سختی‌های این شغل، در تصمیم خود برای فعالیت در این حرفه تجدیدنظر می‌کنند؛ زیرا شغل آتش نشان نیاز به آمادگی جسمانی و روانی مستمر دارد.

همچنین، فشارهای روحی و روانی ناشی از مواجهه با حوادث و موقعیت‌های بحرانی، می‌تواند یکی دیگر از معایب شغلی در این حرفه باشد. در ادامه، برخی از معایب و سختی‌های شغل آتش‌نشان آورده شده است:

  • کار در شیفت‌های چرخشی و نامنظم
  • دور بودن از خانواده در برخی از موارد
  • احتمال آسیب‌دیدگی، جراحت یا حتی مرگ
  • احتمال مواجهه با خطرات مختلف مانند آتش‌سوزی، سقوط از ارتفاع و…

حقوق آتش نشانی با مدرک دیپلم 1403

دستمزد آتش‌نشانان بر اساس مدرک تحصیلی و سابقه کاری آن‌ها تعیین می‌شود. متأسفانه در ایران، به‌طور رسمی مبلغی برای حقوق آتش‌نشانی با مدرک دیپلم در سال 1403 اعلام‌نشده است. بااین‌حال، شغل آتش نشان دارای حقوق و دستمزد مناسبی در کشورهای توسعه‌یافته است. به‌عنوان‌مثال در کشور آمریکا، متوسط حقوق آتش‌نشان مبلغی معادل با 54,426 دلار آمریکا در سال است.

قانون کار آتش نشانی

شرایط کار آتش‌نشانان تابع قانون کار جمهوری اسلامی ایران و همچنین قوانین و مقررات خاص مربوط به شغل آتش‌نشانی است. آتش‌نشانان تحت پوشش قانون کار قرار دارند و از حقوق و مزایای قانونی برخوردار هستند. بر اساس قانون کار، ساعات کاری آتش‌نشانان معمولاً به‌صورت شیفتی است و آن‌ها می‌توانند از مزایایی مانند مرخصی و پاداش بهره‌مند شوند.

جمع‌بندی

آتش‌نشانی شغلی پرمخاطره است که نیازمند شجاعت، آمادگی جسمانی بالا و تعهد به خدمت به جامعه است. در این مقاله، با ارائه پاسخ به این سوال که: «چگونه میتوانم یک آتش نشان شوم؟»، نحوه ورود به شغل آتش‌نشانی را بررسی ‌کردیم.

source

توسط salamathyper.ir