درمان زگیل تناسلی با انواع روش‌های پزشکی و خانگی

درمان زگیل تناسلی با توجه به خطرات و سرایت شدید این عارضه، امروزه به موضوعی جدی برای افراد مختلف تبدیل شده است. در حقیقت زگیل تناسلی نوعی ضایعه گوشتی است که روی نواحی تناسلی بسیاری از بانوان و آقایان ظاهر می‌شود. بسیاری از افراد، تصور می‌کنند که زگیل‌های تناسلی، فقط در صورت عدم استفاده از کاندوم در روابط جنسی پرخطر به‌وجود می‌آیند. اما این تصور اشتباه است و دلایل زیادی برای تشکیل این بافت‌های آلوده وجود دارد. نکته حائز اهمیت این است که امروزه درمان زگیل تناسلی با استفاده از انواع شیوه‌های پزشکی و خانگی، امکان‌پذیر است. همچنین در صورت عدم درمان این ضایعه گوشتی، خطر سرایت شدید آن به دیگر افراد و البته ایجاد بیماری سرطان، همواره در کمین شریک‌های جنسی خواهد بود!

روش‌های پزشکی درمان زگیل تناسلی

شیوه‌های پزشکی به اثبات رسیده برای درمان زگیل تناسلی که توسط جوامع علمی ارائه می‌شوند، همواره دارای تأییدیه‌های معتبری هستند. برخی از مهم‌ترین شیوه‌های پزشکی درمان این ضایعه گوشتی، عبارت است از:

  1. درمان زگیل‌های تناسلی با لیزر مونالیزا و کرایوتراپی

  2. دوره‌های مصرف دارو

  3. تزریق واکسن HPV

  4. تقویت سیستم ایمنی بدن.

در ادامه به بررسی اجمالی روش‌های درمانی فوق خواهیم پرداخت.

درمان زگیل تناسلی با انواع روش‌های پزشکی و خانگی

درمان زگیل تناسلی با لیزر مونالیزا و کرایوتراپی

بدون شک امروزه استفاده از شیوه‌های درمانی «لیزر مونالیزا» و «کرایوتراپی»، به‌عنوان بهترین روش درمان زگیل تناسلی مطرح می‌باشد که تأثیرپذیری قطعی و سریعی دارد. در واقع برای رفع کامل عارضه زگیل تناسلی، بایستی این بافت‌های آلوده به‌طور کامل از روی پوست حذف شوند. بنابراین در صورتی که فرآیند لیزر درمانی (با لیزر مونالیزا) کافی نباشد، متخصصان حرفه‌ای نظیر دکتر بیتا زلالی، به سراغ تکنیک پزشکی کرایوتراپی نیز می‌روند.

استفاده از کرایوتراپی در فرآیند درمان زگیل تناسلی، با القای «دمای کم» همراه است. چنان‌که به‌لطف این دمای بسیار پایین، بافت‌های زگیل تناسلی دچار انجماد می‌شوند و این عارضه به‌طور کامل بهبود می‌یابد. عدم خونریزی و عدم ایجاد درد برای بیمار، از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش ترکیبی (لیزر و کرایوتراپی) محسوب می‌شود.

مصرف دارو برای درمان زگیل تناسلی

دوره‌های مصرف دارو برای درمان زگیل‌های تناسلی، مربوط به استفاده از انواع پمادهای موضعی و داروهای خوراکی خواهد بود. به‌طوری که با بهره‌گیری از پمادهای مجاز و موثر (طبق نظر متخصص)، می‌توان علائم زگیل‌های تناسلی را کاهش داد. برخی از داروهای خوراکی نیز قادر هستند که به بهبود هرچه سریع‌تر این عارضه کمک کنند. البته نباید از نقش رعایت بهداشت فردی در بهبود این بیماری، به‌راحتی عبور کرد.

نقش تزریق واکسن HPV در درمان زگیل تناسلی


بیشتر بخوانید:

تزریق واکسن‌های HPV که معروف‌ترین مدل آن «واکسن گارداسیل» می‌باشد، نقش غیرقابل انکاری در درمان زگیل تناسلی خواهد داشت. استفاده از این واکسن‌ها، نه فقط برای افراد مبتلا به زگیل تناسلی، بلکه برای افراد عادی نیز توصیه می‌شود. زیرا این واکسن، هم نقش درمانی و هم نقش پیشگیری دارد. واکسن گارداسیل می‌تواند یک نوع کاور پروتئینی را روی دیواره‌های سلولی به‌وجود بیاورد. در نتیجه با تقویت سیستم ایمنی، بدن می‌تواند ایمنی بیشتری برای مقابله با بافت‌های گوشتی آلوده داشته باشد.

البته برای درمان زگیل تناسلی، واکسن‌های فرانسوی و ایرانی نیز تأثیرات نسبتاَ مناسبی خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین مزایای واکسن گارداسیل، این است که هیچ‌گونه عوارضی نخواهد داشت. همچنین اگر این واکسن از سوی دختران 10-12 ساله مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند به احتمال بیش از 95%، بدن آن‌ها را در برابر زگیل‌های تناسلی ایمن کند.

درمان زگیل تناسلی با انواع روش‌های پزشکی و خانگی

تقویت سیستم ایمنی بدن زنان

بانوان برای مقابله با زگیل تناسلی، می‌‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن خود بپردازند. ورزش مستمر در کنار بهره‌گیری از غذاهای مناسب و غیر فست‌فودی، از بهترین تکنیک‌های تقویت سیستم ایمنی بدن در مسیر درمان زگیل تناسلی به‌شمار می‌روند. همچنین با استفاده از مکمل‌های غذایی مجاز و مناسب، امکان تقویت ویژه سیستم ایمنی بدن وجود خواهد داشت.

مهم‌ترین خطرات زگیل تناسلی

پزشکان به‌منظور درمان زگیل تناسلی، حتماَ باید خوش‌خیم یا بدخیم بودن زگیل HPV و دلایل تشکیل آن را مورد بررسی قرار دهند. به‌طور کلی زگیل‌های تناسلی خوش‌خیم، توسط روش‌های ساده‌ای نظیر تقویت سیستم ایمنی بدن نیز قابل رفع هستند. اما درمان زگیل‌های تناسلی بدخیم، قاعدتاَ سخت‌تر خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که زگیل‌های بدخیم تناسلی، می‌توانند بیماری‌های خطرناک زیر را در افراد به‌وجود بیاورند:

علاوه بر روابط جنسی پرخطر (بدون استفاده از لوازم آمیزش مناسب و بهداشتی)، بهره‌گیری از لوازم اصلاح آلوده نیز می‌تواند در تشکیل این ضایعه‌‌های گوشتی موثر باشد. میزان سرایت زگیل تناسلی به حدی است که هنگام تعویض پوشک نیز، می‌تواند از مادر به نوزاد منتقل شود. ضمناَ ویروس HPV، می‌تواند در زیر ناخن کاشته‌شده زنان وجود داشته باشد. در چنین حالتی، هنگام خراش بدن شریک جنسی و یا نوزاد توسط بانوان، قابلیت انتقال وجود خواهد داشت. اما آیا امکان رفع زگیل تناسلی با روش‌های خانگی نیز وجود دارد؟

روش‌های خانگی درمان زگیل تناسلی

روش‌های خوددرمانی خانگی که هیچ‌گونه پشتوانه علمی نداشته باشند، همواره از نظر جوامع پزشکی مردود هستند. جالب است بدانید که در زمینه درمان زگیل تناسلی نیز، همواره شاهد استفاده از روش‌های خانگی هستیم. مهم‌ترین مواردی که از سوی مردان و زنان برای درمان خانگی زگیل‌های تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از:

  • واجبی

  • سیر

  • چای سبز

  • سرکه

  • روغن

  • زردچوبه.

لازم به‌ذکر است که گاهاَ برخی از افراد، از چنین ترکیباتی جواب مناسبی دریافت کرده‌اند. اما تأثیر همیشگی این تکنیک‌های خانگی، تاکنون به‌هیچ عنوان اثبات نشده است.

source

توسط salamathyper.ir