ایمپلنت دندان و ام ار ای

انجام ام آر آی برای افرادی که دارای ایمپلنت دندان هستند؛ مسئله‌ ای پر دغدغه و مورد توجه است. در انجام ام آر آی برای تصویربرداری از بافت‌ ها داخلی بدن، از میدان‌ های مغناطیسی قوی استفاده می شود که این موضوع باعث نگرانی افرادی می شود که از ایمپلنت های دندانی استفاده می کنند. ممکن است ناراحتی از این بابت باشد که این مغناطیس قوی ممکن است برخی از ایمپلنت‌ ها را تحت تأثیر قرار دهد و باعث انتقال یا جابجایی آن ها شود. پس برای آشنایی بیشتر با این سوال که آیا استفاده ازMRI با ایمپلنت دندان مجاز است یا خطرناک، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

اگر ایمپلنت دندان داشته باشیم، می تونیم ام آر آی بدهیم؟

طبق گفته دکتر بیرنگ متخصص ایمپلنت: بخاطر اینکه دستگاه MRI خیلی بزرگ، و دارای نیروی مغناطیسی قوی است؛ نگرانی بزرگ اکثر افراد در هنگام انجام ام آر آی جذب فلزات توسط این دستگاه است. در واقع این آهنربا انقدر قوی است که هر دستگاه فلزی بزرگ را به خود می چسباند.

اصولاً، ایمپلنت دندان تاثیری بر روی قابلیت ارسال یا دریافت امواج مغناطیسی دستگاه های ام آر آی ندارد؛ بنابراین نباید تداخلی با اسکن‌ های ام آر آی داشته باشد. خوشبختانه آلیاژ تیتانیوم و زیرکونیا که در ایمپلنت های دندان استفاده می شوند؛ فلزات فرومغناطیسی نیستند. اکثر ایمپلنت ها برای ام آر آی ایمن هستند؛ در نتیجه با خیال راحت می توانید ام ار آی انجام دهید و نگرانی در رابطه با این درمان نداشته باشید.

آیا استفاده از MRI با ایمپلنت دندان مجاز است؟

آیا ام آر آی دادن در صورت ایمپلنت داشتن روشی ایمنی هست یا خیر؟ بله، استفاده از ام آر آی (MRI) با وجود ایمپلنت دندان در اکثر موارد مجاز است. اغلب ایمپلنت ‌های دندانی از جنس فلزهایی مانند تیتانیوم هستند که به طور عمده غیرمغناطیسی بوده و برای اسکن ام آر آی مشکلی ایجاد نمی ‌کنند. با این حال، همواره بهتر است پیش از اجرای هر ام آر آی، با مشورت کنید تا در صورت وجود هرگونه خطر یا مشکلی مربوط به ایمپلنت دندان، راهکارهای های لازم را به ارائه دهند.

بررسی تاثیر ایمپلنت دندان بر روی ام آر آی

در این قسمت به بررسی امکان استفاده از دستگاه ام آر آی در صورت وجود کاشت دندان به روش ایمپلنت می پردازیم. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، می توان گفت، با وجود داشتن ایمپلنت ها هیچ گونه نگرانی در زمینه انجام ام آر آی برای افراد وجود نخواهد داشت.

درواقع مواد به کار رفته شده در ساخت ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم بوده و به گونه ای است که باعث مختل شدن میدان مغناطیسی در طول عکس برداری نمی شود.اما این موضوع در مورد دیگر فلزات صدق نمی کند و سایر فلزات این ویژگی را ندارند.

پس در نهایت وجود ایمپلنت در دهان مانعی برای عکس برداری ام آر آی محسوب نمی شود و تنها مشکلی که دارد این است که ممکن است نواحی دارای ایمپلنت، در عکس به قدر کافی واضح و از کیفیت بالا برخوردار نباشند.

ایمپلنت دندان و ام ار ای

آیا ایمپلنت دندان و ام آر آی تداخل ساختاری با هم دارند؟

 آیا می توان با ایمپلنت از دستگاه ام آر آی استفاده کرد؟ تیتانیوم به کار رفته شده در ساخت ایمپلنت‌ های دندانی به دلیل خاصیت غیرمغناطیسی که دارد تداخلی هم با عکس برداری MRI نیز ندارد. فقط در برخی موارد، ممکن است تشخیص تصویر را تحت تأثیر قرار دهند که تشخیص تأثیرات این تداخلات بستگی به جزئیات و نوع ایمپلنت دارد.

در هر حال توصیه می شود قبل از انجام ام آر آی، فرد متخصص را از داشتن ایمپلنت در دهانتان مطلع کنید تا اطمینان حاصل شود که هیچ تداخل ساختاری بین ایمپلنت های دندانی با ام آر آی وجود نداشته باشد.

آیا استفاده از MRI با ایمپلنت دندان خطرناک است؟

بطور کلی، استفاده از ام آر آی (MRI) با وجود ایمپلنت دندان در اکثر موارد خطرناک نیست. ساختار ایمپلنت ‌های دندانی به گونه ای طراحی شده است که می‌توانند در ام آر آی استفاده شوند بدون این که مشکلی ایجاد شود.

اما ممکن است در برخی از موارد خاص، وجود ایمپلنت دندان، به ویژه اگر دارای برخی از اجزای فلزی خاص باشد؛ به عنوان مانعی برای اجرای ام آر آی باشد. بنابراین، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

در نهایت در مورد فلزات، ایمپلنت دندان و ام آر آی چه باید کرد؟

فلزات و آلیاژ های به کار رفته شده در ایمپلنت های دندانی مانند تیتانیوم و زیرکونیم فلزات فرومغناطیسی نیستند. در نتیجه نگرانی از این بابت نداشته باشید و با خیال راحت ام ار آی خود را انجام دهید.

همچنین شاید برایتان جالب باشد که تاثیر ارتودنسی بر ایمپلنت دندان را نیز بدانید؛ برای اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله رابطه ارتودنسی و ام ار ای را مطالعه فرمایید.

source

توسط salamathyper.ir