معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آلودگی هوا هر سال 58 هزار نفر را در کشور می کشد، شرمنده مردم هستیم و باید به خاطر این بلایی که سر مردم آورده ای عذرخواهی کنیم، بساط خودروسازهای داخلی باید جمع شود.
به گزارش ساعت سلامت، علیرضا رئیسی در شبکه خبر تلویزیون افزود: باید از مردم به خاطر عملکرد خود عذرخواهی کنیم که این بلاها را سر آنها میآوریم؛ اکنون وضعیت آلودگی هوا به گونهای است که دیگر نیاز به اندازه گیری و محاسبه ندارد. با یک نگاه، هوای تهران و برخی کلانشهرهای کشور نمایان است.
وی گفت: من به عنوان معاون وزارت بهداشت عمیقا نگرانی خود را از وضعیتی که هست، اعلام می کنم و فکر می کنم مهم این است که خروجی عملکرد ما مسئولان این شده است که اکنون وضعیت آلودگی به این شکل است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: تعطیل کردن شهر و مدرسه راه حل مقابله با آلودگی هوا نیست، اظهار داشت: به عنوان متولی سلامت مردم باید اعلام کنیم که این وضعیت هزینه های بسیار زیادی داشته که سالانه معادل ۱۷ میلیارد دلار است که در مقایسه با بودجه سلامت بسیار زیاد است.
وی گفت: میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بسیار بالاست. این عدد وقتی در کنار مرگ و میر بیماران مزمن تنفسی، قلبی و عروقی، دیابت و بسیاری از بیماری های دیگر غیرواگیر گذاشته می شود، چشمگیر است و زیبنده نیست که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنیم.
فاجعه خودروهای ایرانی
رئیسی با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوا گفت: خودروهای ملی ما، خودروهای خوبی نیستند؛ کاش خودروسازان ساخت خودرو را جمع می کردند. حالا که قطعات خودرو را از چین وارد می کنند، کاش خودروی برقی به جای آن وارد می کردند.
وی افزود: خودروسازان داخلی، محصولی تولید می کنند که در جاده، جان مردم را می گیرد و در شهر هم آلودگی ایجاد می کند، امروز نه تنها خودروهای فرسوده بلکه خودروهای نو نیز مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و این در حالی است که بسیاری از کشورها در حال حذف مصرف سوخت بنزینی هستند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: باید برای وضعیت هوای آلوده شهرهای کشور بید خیلی جدی و صادقانه برخورد کنیم. برای رفع آلودگی هوا باید به مشکل آلایندگی خودروها و صنایع توجه کرد. شهر شانگهای چین که یکی از آلوده ترین شهرهای جهان بود، اکنون در حال رسیدن به حد استاندارد جهانی است
رئیسی با اشاره به قانون هوای پاک گفت: در این قانون ۲۱ دستگاه اجرایی باید تکالیف خود را در مدت زمانی که قانون مشخص کرده، انجام دهند که از جمله می توان به بهبود کیفیت سوخت از سوی وزارت نفت یا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره کرد، اما به این وظایف عمل نکرده اند.
سلامت مردم شوخی بردار نیست
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: آلودگی فقط در تهران نیست و بسیاری از کلانشهرها مشکل آلودگی دارند اما نکته اینجاست که در سایر کلانشهرها پس از اعلام شاخص آلاینده ها و تشکیل جلسه اضطرار آلودگی هوا، به سرعت درباره تعطیلی شهر تصمیم گیری می شود اما در تهران مشکلات بیشتر است.
رئیسی گفت: مخالفت با تعطیلی تهران به دلیل استدلال هایی چون افت یادگیری دانش آموزان صورت می گیرد در حالی که باید سلامت دانش آموزان در اولویت باشد. تقاضای ما این است که در تهران به این نکته توجه شود که سلامتی مردم شوخی بردار نیست و وقتی حالت اضطرار از سوی سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت به عنوان مرجع تخصصی اعلام می شود، باید تعطیلی اعلام شود نه اینکه یک کارشناس دیگر، مصوبه جلسه را تحت تاثیر قرار دهد.
source