انجام عمل بینی در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در واقع باید اینطور بیان کرد که انجام هر نوع جراحی زیبایی، از جمله عمل بینی، در دوران بارداری اصلا توصیه نمی‌شود. بهتر است این نوع جراحی‌ها را به بعد از زایمان و بازیابی کامل بدن موکول کنید و قبل از هرگونه تصمیم ‌گیری در مورد انجام این نوع جراحی های غیر ضروری در دوران بارداری و یا شیردهی با پزشکان مربوطه صحبت کنید. در این مقاله، بهترین زمان برای بارداری بعد از عمل بینی و همچنین بهترین زمان جراحی بینی بعد از زایمان را ذکر کردیم و در مورد تاثیر عمل بینی و بارداری بر یکدیگر به طور کامل صحبت کردیم.

آیا میتوان هنگام بارداری عمل بینی انجام داد؟

چه مدت زمان پس از زایمان می توان جراحی زیبایی بینی را انجام داد؟

انجام جراحی زیبایی بینی پس از زایمان، بستگی به وضعیت جسمانی و سلامتی عمومی فرد دارد. به طور کلی، بهترین جراح بینی توصیه می‌کند که حداقل 6 ماه تا 1 سال پس از زایمان صبر کنید که بدن به حالت طبیعی خود بازگردد و هورمون‌ها مجدد تثبیت شوند. این مدت زمان به بدن فرصت می‌دهد تا بعد از فرآیند بارداری و زایمان، بهبود یابد و شما در شرایط بهتری برای انجام جراحی قرار بگیرید. همچنین، اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید، نیاز است تا مدت بیشتری صبر کنید که دوره شیردهی به پایان برسد، چرا که بعضی از داروهای بیهوشی و مسکن‌ها، از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند.

بعد از زایمان، بدن هنوز در حال بازیابی از فشارها و تغییرات فیزیولوژیکی بارداری و زایمان است. در این دوره، سیستم ایمنی بدن ممکن است ضعیف‌تر باشد و خطر عفونت‌ها بیشتر شود. همچنین، سطح هورمون‌ها و وضعیت جسمانی هنوز به حالت طبیعی برنگشته‌اند، که می‌تواند بر فرآیند بهبود و نتایج جراحی تأثیر بگذارد. در دوره بارداری و پس از زایمان، بسیاری از زنان دچار کم‌خونی می‌شوند و در حین جراحی بینی هم فرد دارای خونریزی می‌باشدکه در نهایت این نوع کم خونی ایجاد شده، می‌تواند برای فرد مشکل ساز باشد.

آیا میتوان هنگام بارداری عمل بینی انجام داد؟

خطرات جراحی بینی در دوران بارداری

معمولا خانم ها در دوران بارداری هیچ کار همراه با ریسکی انجام نمی‌دهند و به دنبال انجام این جراحی در آن زمان نیستند. انجام جراحی بینی یا هر نوع جراحی زیبایی دیگری در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بهتر است این نوع جراحی‌ها را به بعد از زایمان و بازیابی کامل بدن موکول کنید. در ادامه برخی خطرات مرتبط عمل بینی و بارداری را برای شما ذکر کردیم.

· داروهای بیهوشی بر روی جنین تاثیرات منفی دارند و باعث ایجاد مشکلاتی در رشد و تکامل جنین می‌شوند.

· جراحی همواره با خطر عفونت همراه است و در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن مادر تضعیف می‌شود، که می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

· جراحی بینی ممکن است باعث خونریزی شود و در دوران بارداری، بدن به دلایل فیزیولوژیکی مستعد به خونریزی است، که می‌تواند، مشکلات جدی برای مادر و جنین رقم بزند.

· جراحی و فرآیند بهبودی می‌تواند استرس و فشار زیادی به بدن مادر وارد کند که این موضوع قطعا بر سلامت جنین تاثیر منفی می‌گذارد.

· داروهای مسکن، ضد التهاب و آنتی‌بیوتیک ‌هایی که بعد از جراحی تجویز می‌شوند، برای روند بارداری مناسب نیستند.

بارداری بعد از عمل بینی خطرناک است؟

بارداری بلافاصله بعد از عمل بینی معمولاً توصیه نمی‌شود زیرا بدن نیاز به زمان برای بهبودی کامل از جراحی دارد. بارداری باعث تغییرات هورمونی زیادی در بدن می‌شود که می‌تواند بر روند بهبود و نتایج جراحی تاثیر بگذارد. تورم ناشی از تغییرات هورمونی، به کل فرم بینی را تغییر می‌دهد و نمی‌گذارد التهابات و تورم بینی رفع شود و علاوه بر این دوره نقاهت را با مشکلاتی روبرو می‌کند.

قابل ذکر است که تا یک دوره چند ماهه بعد از جراحی بینی، نیاز است تا شما داروهایی نظیر مسکن، ضد التهاب و یا حتی آنتی بیوتیک کورتون مصرف کنید که تمامی این موارد برای بارداری اصلا خوشایند نیست. بهتر است حداقل 6 ماه تا 1 سال پس از جراحی بینی صبر کنید تا بدن به طور کامل بهبود یابد و شما آماده بارداری شوید. این مدت زمان به شما کمک می‌کند تا از هرگونه عوارض ناشی از جراحی جلوگیری کنید و بارداری سالم‌ تری داشته باشید. در این مورد حتما با متخصص زنان و جراح بینی خود به طور مشترک، مشورت انجام دهید.

آیا میتوان هنگام بارداری عمل بینی انجام داد؟

عمل جراحی بینی و دوره شیردهی

انجام عمل جراحی بینی در دوره شیردهی نیاز به ملاحظات خاصی دارد تا ایمنی مادر و نوزاد حفظ شود. اگر امکان‌پذیر است، بهتر است عمل جراحی بینی را تا پایان دوره شیردهی به تعویق بیندازید. این کار می‌تواند اطمینان بیشتری از ایمنی نوزاد و بهبودی کامل شما فراهم کند. داروهایی که در طول جراحی و پس از آن استفاده می‌شوند، ممکن است از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شوند. این داروها می‌توانند تاثیرات منفی روی نوزاد داشته باشند. همچنین، پس از جراحی بینی، نیاز به استراحت و مراقبت دارید که این ممکن است با نیازهای شیردهی و مراقبت از نوزاد تداخل داشته باشد. اگرچه انجام عمل جراحی بینی در دوره شیردهی امکان ‌پذیر است، اما نیاز به است تا این کار را به تعویق بیندازید تا سلامت شما و نوزاد تضمین شود.

source

توسط salamathyper.ir