زمین این هفته گرم‌ترین روز خود را تجربه کرد. بر اساس داده‌های سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک (C3S)، روز یکشنبه بالاترین دمای متوسط جهانی سطح هوا ثبت شد، اما این رکورد روز دوشنبه دوباره شکسته شد.

در روز یکشنبه 21 ژوئیه، دمای متوسط سطح هوا به 17.09 درجه سانتی‌گراد رسید که کمی بالاتر از رکورد قبلی 17.08 درجه سانتی‌گراددر 6 ژوئیه سال گذشته بود. اما این رکورد دوام نیاورد و روز بعد، دوشنبه 22 ژوئیه، دما به 17.15 درجه سانتی‌گراد  افزایش یافت.

مهم است بدانیم که این داده‌ها به صورت اولیه و از یک مجموعه داده خاص، ERA5، که توسط C3S به عنوان بخشی از برنامه کوپرنیکوس اتحادیه اروپا جمع‌آوری شده، گزارش شده است. تفاوت بین مجموعه داده‌ها، که برخی از آن‌ها دماهای حتی بالاتری را ثبت کرده‌اند، به تفاوت در مکان جمع‌آوری داده‌ها و نحوه پردازش آن‌ها برمی‌گردد.

این مجموعه داده‌ها نه تنها افزایش دمای متوسط بلندمدت را نشان می‌دهند، بلکه نشاندهنده گرم شدن قابل توجه سال‌های 2023 و 2024 هستند.

یکی از رکوردهای قبلی برای بالاترین دمای متوسط روزانه 16.8 درجه سانتی‌گراد  بود که در 13 اوت 2016 ثبت شد. اما پس ۷ سال عدم تجاوز دما از این حد، این رکورد از اواسط 2023 تقریباً 60 بار شکسته شده است.

کریس هیویت، مدیر خدمات اقلیمی سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، گفت: «این گزارش جدید از رکورد دمای متوسط روزانه جهانی قابل توجه است زیرا ما دیگر در فاز گرم النینو نیستیم.»

سال 2024 به احتمال زیاد عنوان گرم‌ترین سال تاریخ ما را به دست خواهد آورد، عنوانی فعلا سال 2023 دارد. نیمه اول امسال به طور مداوم گرم‌تر از دوره مشابه سال گذشته بوده است، چهار ماه آخر سال 2023 به طور غیرعادی گرم بودند که هنوز مشخص نیست آیا سال 2024 با آن مطابقت خواهد داشت یا خیر، به ویژه با احتمال وقوع فاز لا نینا.

در هر صورت، امسال به راحتی در میان 5 سال گرم‌ تاریخ قرار خواهد گرفت.

ما اکنون در واقع وارد قلمرو ناشناخته‌ای شده‌ایم و همانطور که اقلیم همچنان گرم‌تر می‌شود، انتظار داریم که رکوردهای جدیدی در ماه‌ها و سال‌های آینده شکسته شود.

قبل از اینکه برخی افراد به سرعت نظر دهند و اشاره کنند که زمین در گذشته بسیار گرم‌تر بوده است و اقلیم بسیاری از تغییرات شدید را تجربه کرده، باید بگوییم که دانشمندان هم این را می‌دانند و این رکوردها مربوط به تاریخی است که اندازه‌گیری علمی و مستند دما رایج شد.

حقیقات بلندمدت نشان می‌دهند که ممکن است از حدود 125,000 سال پیش، دوره‌های مداوم با دماهای اینچنین بالا نداشته‌ایم و متاسفانه زمان‌های تغییرات اقلیمی سریع معمولاً با انقراض‌های گسترده همراه هستند.

زندگی در کلیت خود، به طرز شگفت‌انگیزی تاب می‌آورد و احتمالاً زمین تا زمانی که خورشید منفجر شود، توسط شکلی از حیات مسکون خواهد بود. اما خوب است که بتوانیم به انسان‌ها به صورت خاص کمک کنیم تا کمی بیشتر دوام بیاورند.



نوشته‌های پیشنهادی

source

توسط salamathyper.ir