آبریزش بینی از دیگر علائم حساسیت فصلی و یا سرماخوردگی است که اغلب وقتی به آن دچار می شویم به دنبال داروهای ضد آبریزش بینی و بهترین روش خانگی درمان آن هستیم.آنتی هیستامین هایی همچون لوراتادین،دیفن هیدارمین و سیتریزین از معروف‌ترین داروهای آبریزش بینی و عطسه هستند.در این مطلب به بررسی بهترین قرص برای درمان آبریزش بینی و عطسه و دمنوش های آبریزش بینی و روش های خانگی بهبود عطسه و علائم حساسیت فصلی می‌پردازیم.بهتر است قبل از مصرف خودسرانه هرگونه دارویی به پزشک مراجعه نمایید و بهترین درمان را متناسب با شرایط خود در پیش بگیرید.شما می ‌وانید بهترین داروهای حساسیت فصلی آبریزش بینی و داروهای سرماخوردگی بدون نسخه را از داروخانه آنلاین ویتامین کده تهیه نمایید.

داروهای آبریزش بینی

بهترین قرص حساسیت آبریزش بینی ناشی از آلرژی فصلی و سرماخوردگی را می توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید.در این بخش به معرفی و بررسی قویترین قرص آبریزش بینی بزرگسالان می‌پردازیم.

به نقل از سایت معتبر پزشکی webmd

داروهای OTC که ممکن است به آبریزش بینی شما کمک کنند عبارتند از:

داروهای ضد احتقان، مانند سودافد (شبه‌افدرین) برای از بین بردن احتقان.
آنتی هیستامین ها مانند بنادریل (دیفن هیدرامین)، کلاریتین (لوراتادین) و زیرتک (ستیریزین)، تولید هیستامین را برای تسکین آلرژی مسدود می کنند.

آنتی هیستامین ها:

آنتی هیستامین ها معمولا برای از بین بردن آبریزش بینی ناشی از آلرژی استفاده می شوند. آنها با مسدود کردن اثرات هیستامین، یک ماده شیمیایی آزاد شده توسط بدن در طی یک واکنش آلرژیک، کار می کنند. آنتی هیستامین ها به صورت قرص های خوراکی، مایعات و اسپری های بینی موجود هستند. با این حال، اسپری های بینی باید با احتیاط به دلیل احتقان برگشتی احتمالی در صورت استفاده طولانی مدت استفاده شوند.اپاسخ سوال بهترین قرص برای درمان آبریزش بینی چیست؟ در ادامه ببینید.در این بخش اسم قرص آبریزش بینی بزرگسالان را آورده‌ایم:

  • لوراتادین
  • ستیریزین
  • فکسوفنادین
  • دسلوراتادین
  • کلرفنیرامین
  • دیفن هیدرامین
  • لووستیریزین

بهترین دارو برای آبریزش بینی چیست؟
آبریزش بینی روش طبیعی بدن شما برای دفع محرک ها و میکروب ها از مجرای بینی است. اما اگر نمی توانید آن را متوقف کنید، آنتی هیستامین هایی مانند ستیریزین (زیرتک)، دیفن هیدرامین (بنادریل) یا لوراتادین (کلاریتین) ممکن است کمک کنند. همانطور که می‌بینید، آنتی هیستامین بیشتر در داروهای آلرژی یافت می‌شود.

داروهای ضد احتقان:

داروهای ضد احتقان با انقباض عروق خونی در مجرای بینی به کاهش احتقان بینی و کاهش آبریزش بینی کمک می کنند. آنها در قرص های خوراکی، کپسول ها، اسپری های بینی و مایعات موجود هستند. توجه به این نکته ضروری است که اسپری های ضد احتقان بینی نباید بیش از چند روز استفاده شوند تا از وابستگی و احتقان مجدد جلوگیری شود. معمولا برای کودکان زیر شش سال توصیه نمی شود.

استروئیدهای بینی:

اسپری های استروئیدی بینی برای کاهش التهاب مجاری بینی و رفع آبریزش بینی ناشی از آلرژی یا سینوزیت موثر است. آنها بدون نسخه یا با نسخه در دسترس هستند. استروئیدهای بینی به طور کلی برای استفاده طولانی مدت بی خطر هستند و برای بزرگسالان و کودکان مناسب هستند.

داروهای ترکیبی:

برخی از داروهای بدون نسخه آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها و سایر مواد را ترکیب می کنند تا آبریزش بینی و سایر علائم آلرژی را تسکین دهند. این داروهای ترکیبی در اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول و مایعات موجود هستند. مهم است که برچسب ها را بخوانید و از دوزهای توصیه شده برای بزرگسالان و کودکان پیروی کنید.

آبریزش بینی و مهم ترین علل آن

آبریزش بینی که از نظر پزشکی به عنوان رینوره شناخته می شود، یک علامت رایج است که در اثر عوامل مختلفی مانند آلرژی، سرماخوردگی یا عفونت سینوسی ایجاد می شود. این می تواند به خصوص آزاردهنده باشد و باعث شود افراد از طریق داروهای بدون نسخه به دنبال تسکین باشند. در این مقاله مروری بر انواع مختلف داروهای آبریزش بینی که هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان در دسترس است، خواهیم داشت.هنگامی که با آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی مواجه می شوید، داروهای سرماخوردگی بزرگسالان بدون نسخه می‌توانند بهبود موقتی ایجاد کرده و به کنترل علائم کمک کنند.

آبریزش بینی و مهم ترین علل آن

آلرژی: رینیت آلرژیک که اغلب توسط آلرژن هایی مانند گرده، کنه های گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی یا هاگ های کپک ایجاد می شود، می تواند باعث آبریزش بینی، عطسه، خارش و احتقان بینی شود.

سرماخوردگی معمولی: شایع ترین علت آبریزش بینی یک عفونت ویروسی است که معمولاً به عنوان سرماخوردگی شناخته می شود. ویروس های سرماخوردگی می توانند مجاری بینی را تحریک کنند و منجر به افزایش تولید مخاط و آبریزش بینی شوند.

عفونت های سینوسی: سینوزیت، التهاب یا عفونت سینوس ها، می تواند باعث آبریزش بینی همراه با درد یا فشار صورت، سردرد و ترشح غلیظ بینی شود.

محرک های محیطی: قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند بوهای شدید، دود تنباکو، آلودگی یا بخارات شیمیایی می تواند منجر به آبریزش بینی شود زیرا مکانیسم دفاعی بدن تلاش می کند تا محرک ها را دفع کند.

رینیت دارویی: استفاده بیش از حد یا استفاده طولانی مدت از برخی از اسپری های ضد احتقان بینی می تواند منجر به وضعیتی به نام رینیت دارویی شود که با احتقان مجدد بینی و آبریزش بینی مشخص می شود.

پولیپ بینی: ضایعات نرم و غیر سرطانی روی پوشش مجرای بینی که به پولیپ بینی معروف هستند، می توانند باعث التهاب مزمن، احتقان و آبریزش مداوم بینی شوند.

تغییرات هورمونی: نوسانات هورمونی در دوران بارداری یا به دلیل شرایط پزشکی خاص می تواند منجر به افزایش تولید مخاط و آبریزش بینی شود.

آلرژی های غذایی: برخی افراد ممکن است آبریزش بینی را به عنوان واکنشی به آلرژن های غذایی خاص تجربه کنند که معمولاً با سندرم آلرژی دهان همراه است.

داروها: برخی داروها، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، داروهای فشار خون، یا داروهای ضد بارداری خوراکی، ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث آبریزش بینی شوند.

جسم خارجی: در کودکان، وجود یک جسم خارجی مانند یک اسباب بازی کوچک یا ذرات غذا در مجرای بینی می تواند باعث آبریزش بینی و علائم دیگر شود.

رینیت وازوموتور: رینیت وازوموتور وضعیتی است که با علائم غیر آلرژیک بینی مشخص می شود که توسط عوامل غیر اختصاصی مانند تغییرات دما، رطوبت، احساسات شدید یا فعالیت بدنی ایجاد می شود.

انحراف تیغه بینی: انحراف تیغه بینی، یک ناهنجاری ساختاری در حفره بینی، می تواند باعث احتقان مزمن بینی و آبریزش بینی شود.

رینوسینوزیت مزمن: التهاب مزمن مجاری بینی و سینوس ها، که به عنوان رینوسینوزیت مزمن شناخته می شود، می تواند منجر به ترشح مداوم بینی و آبریزش بینی شود.

عوامل محیطی: هوای خشک، رطوبت کم یا هوای سرد می تواند باعث خشک شدن مجرای بینی شود و منجر به احتقان بینی و آبریزش بینی شود.

دارو برای آبریزش بینی کودکان

برای معرفی بهترین و موثرترین دارو برای آبریزش بینی کودکان و نوزادان باید بگوییم حتما باید با تجویز پزشک از داروهای آبریزش بینی استفاده نمایید و مصرف خودسرانه داروها برای کودکان عوارض جدی به همراه خواهد داشت.گاهی اوقات برای کودکانی که آبریزش بینی ناشی از آلرژی دارند، آنتی هیستامین ها توصیه می شود. با این حال، استفاده از آنتی هیستامین ها در کودکان خردسال و نوزادان باید تحت نظر متخصص اطفال انجام شود. برخی از آنتی هیستامین ها ممکن است اثرات آرام بخش داشته باشند، بنابراین انتخاب فرمول مناسب برای سن کودک و پیروی از دوز توصیه شده بسیار مهم است.

درمان های خانگی آبریزش بینی و عطسه

هنگام مواجهه با آبریزش بینی و عطسه، چندین درمان خانگی وجود دارد که می تواند تسکین دهنده باشد و به کاهش علائم کمک کند. در مرحله اول، هیدراته ماندن با نوشیدن مایعات فراوان، مانند آب گرم، دمنوش های گیاهی ، می‌تواند به رقیق شدن مخاط و تسکین مجرای بینی کمک کند.در ادامه موثرترین روش‌های بهبود آبریزش بینی در خانه را بخوانید:

استنشاق بخار:

استنشاق بخار یک درمان خانگی ساده و در عین حال موثر برای از بین بردن احتقان و تسکین آبریزش بینی است. آب را در یک قابلمه بجوشانید، یک حوله را روی سر خود قرار دهید و بخار آن را استنشاق کنید. از طرف دیگر، می توانید از یک مرطوب کننده استفاده کنید یا یک دوش آب گرم بگیرید تا محیطی پر از بخار ایجاد کنید. بخار به مرطوب شدن مجاری بینی، شل شدن مخاط و کاهش احتقان کمک می کند.

شستشوی بینی با نمک:

شستشوی بینی با نمک می تواند به دفع محرک ها، آلرژن ها و مخاط اضافی از مجاری بینی کمک کند. یک قاشق چای خوری نمک و یک پیمانه جوش شیرین را در یک فنجان آب مقطر گرم مخلوط کنید. از یک گلدان نتی یا یک بطری اسپری بینی برای شستشوی آرام هر سوراخ بینی استفاده کنید. این کار می تواند با پاک کردن مجاری بینی، آبریزش بینی و عطسه را به طور موقت تسکین دهد.

زنجبیل:

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی طبیعی است و می تواند به کاهش احتقان ناشی از آبریزش بینی کمک کند. چای زنجبیل را با قرار دادن زنجبیل تازه رنده شده در آب داغ به مدت چند دقیقه آماده کنید. برای اثرات تسکین دهنده بیشتر، یک قاشق چای خوری عسل و کمی آب لیمو اضافه کنید. این چای را چند بار در روز بنوشید تا به کاهش احتقان بینی و افزایش راحتی کلی کمک کند.

زردچوبه:

زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی. نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با یک لیوان شیر گرم یا آب مخلوط کنید. این مخلوط را قبل از خواب بنوشید تا به کاهش احتقان بینی و کاهش عطسه کمک کند.

بهترین دمنوش برای آبریزش بینی بزرگسالان

بهترین دمنوش برای آبریزش بینی بزرگسالان

چای نعنا:

چای نعناع دارای رایحه ای شاداب و حاوی منتول است که می تواند به باز شدن مجاری بینی و تسکین آبریزش بینی کمک کند. یک چای کیسه ای نعناع فلفلی را برای چند دقیقه در یک فنجان آب داغ قرار دهید. چای را در حالی که گرم است بنوشید و برای مزایای بیشتر، بخار آن را استنشاق کنید.

چای بابونه:

چای بابونه دارای خواص تسکین دهنده است که می تواند به آرام کردن مجاری تحریک شده بینی و کاهش عطسه کمک کند. یک چای کیسه ای بابونه را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب داغ قرار دهید. چای را به آرامی میل کنید تا از اثرات آرامش بخش آن لذت ببرید.

چای اکالیپتوس:

چای اکالیپتوس می تواند به کاهش احتقان بینی و ارتقای سلامت تنفسی کمک کند. برگ های خشک شده اکالیپتوس یا یک چای کیسه ای اکالیپتوس را در آب داغ به مدت 10-15 دقیقه قرار دهید. این چای را در حالی که گرم است بنوشید تا خواص ضد احتقان آن را تجربه کنید.

چای سنجد:

چای سنجد به دلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی خود شناخته شده است و می تواند به کاهش شدت و طول مدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. سنجد خشک شده را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب داغ قرار دهید. چای را در حالی که گرم است بنوشید تا از پاسخ ایمنی بدن خود حمایت کنید و به طور بالقوه آبریزش بینی و عطسه را کاهش دهید.

جمع بندی داروی آبریزش بینی

در این مطلب از سایت تخصصی ویتامین کده به بررسی علل آبریزش بینی و بهترین قرص و داروی درمان آبریزش بینی پرداختیم.بهتر است قبل از مصرف خودسرانه هرگونه دارویی به پزشک مراجعه نمایید و طبق تجویز پزشک بهترین دارو را برای بهبود سلامت خود مصرف نمایید.شما می‌توانید بهترین داروهای حساسیت فصلی و داروهای سرماخوردگی بدون نسخه را از داروخانه آنلاین ویتامین کده تهیه نمایید.

منابع : verywellhealth , khealth

source

توسط salamathyper