تغییر رنگ دندان یکی از عوارض عمده استفاده از قطره آهن است.ترکیبات آهن خوراکی موجود در بازار ایران عمدتاً به صورت سولفات آهن است که منجر به سیاه شدن رنگ دندان‌های شیری می‌شود که برای کودکان و والدین ناخوشایند است.به یاد داشته باشید قطره آهن برای سلامت کودک ضروری است و با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از سیاهی دندان ها جلوگیری کرد و این لکه های قهوه ای دائمی نیستند.در این مطلب به معرفی و بررسی بهترین قطره آهن خارجی و ایرانی بدون سیاه شدن دندان ها همچون لیپوزوفر،قطره سیدرال گوچه،قطره آهن آیروفیکس،قطره فروسیس و فروکیدز یوروویتال می‌پردازیم.

علت سیاه شدن دندان بر اثر مصرف قطره آهن

شیر مادر منبع ایده آل تغذیه برای نوزادان است. با این حال، معمولاً حاوی سطوح پایینی آهن است. برای نوزادانی که فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) مصرف مکمل آهن را در حدود 4 الی 6 ماهگی بدون توجه به وزن هنگام تولد توصیه می‌کند. این به این دلیل است که ذخایر آهن کودک در این زمان شروع به تخلیه می‌کند و آهن اضافی برای رشد و تکامل آنها ضروری می شود.در این هنگام خرید قطره آهن برای نوزادان ضروری است.

علت سیاه شدن دندان بر اثر مصرف قطره آهن

به نقل از سایت National Library of Medicine (nih.gov)

آیا مکمل آهن می تواند دندان ها را سیاه کند؟
قطره آهن به طور معمول برای کودکان زیر 2 سال برای جلوگیری از کمبود آهن و کم خونی فقر آهن تجویز می شود. قطره آهن چندین مزیت دارد و باعث بهبود کمبود آهن در کودکان می شود. با این حال، آنها می توانند باعث تغییر رنگ سیاه دندان ها شوند.

علت‌های مهم تغییر رنگ دندان های شیری به دلیل مصرف قطره آهن:

  • تداخل با باکتری های دهان: هنگامی که نوزادان مکمل آهن مصرف می کنند، باکتری های خاص دهان می توانند با ترکیبات آهن موجود در دهان تعامل کنند. این باکتری ها آهن را متابولیزه کرده و منجر به تشکیل سولفید آهن می شود که رنگدانه ای تیره دارد. این رنگدانه می تواند روی دندان ها جمع شود و باعث سیاه یا قهوه ای تیره شدن دندان ها شود.
  • بهداشت دهان و دندان: نوزادان توانایی محدودی برای حفظ بهداشت دهان و دندان دارند، مانند مسواک زدن یا شستشوی دهان پس از مصرف مکمل های آهن. در نتیجه، ترکیبات آهن ممکن است برای مدت طولانی در دهان آنها باقی بماند و احتمال تعامل با باکتری ها و متعاقب آن تغییر رنگ دندان را افزایش دهد.
  • غلظت بالای آهن: برخی از مکمل های آهن برای نوزادان ممکن است حاوی غلظت بیشتری از آهن باشند که می تواند خطر تغییر رنگ دندان ها را افزایش دهد. هر چه میزان آهن بیشتر باشد، ترکیبات آهن بیشتری برای تعامل با باکتری های دهان در دسترس است.
  • مصرف طولانی مدت: اگر نوزادان به طور مداوم مکمل های آهن را برای مدت طولانی مصرف کنند، احتمال سیاه شدن دندان ها افزایش می یابد. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض ترکیبات آهن به باکتری‌های موجود در دهان فرصت بیشتری می‌دهد تا آهن را متابولیزه کرده و باعث ایجاد لکه شوند.
  • ترکیبات اختصاصی آهن: اشکال خاصی از آهن، مانند سولفات آهن، در مقایسه با اشکال جایگزین مانند فروس بی‌گلیسینات یا کمپلکس پلی‌ساکارید آهن، بیشتر در معرض تغییر رنگ دندان‌ها هستند. ترکیب آهن خاص مورد استفاده در مکمل می تواند بر احتمال سیاه شدن دندان ها تأثیر بگذارد.
  • کمبود بزاق: نوزادان به طور طبیعی تولید بزاق کمتری نسبت به کودکان بزرگتر و بزرگسالان دارند. بزاق به شستشو و رقیق شدن مواد موجود در دهان از جمله ترکیبات آهن کمک می کند. کاهش جریان بزاق در نوزادان ممکن است به غلظت بالاتر آهن کمک کند و خطر لکه شدن دندان را افزایش دهد.

بهترین قطره آهن که دندان ها را سیاه نمی کند

در این بخش قصد داریم قطره آهن هایی که علاوه بر خوش طعم بودن، بدون عوارض گوارشی هستند و دندان ها را سیاه نمی کنند معرفی کنیم.لینک هر محصول قرار داده می شود تا بتوانید با بررسی جزئیات هر کدام از قطره آهن ها انتخاب بهترین داشته باشید.هر کدام از محصولات زیر را می توانید با تخفیف ویژه از سایت داروخانه آنلاین ویتامین کده خریداری نمایید.

قطره آهن لیپوزوفر

قطره آهن لیپوزوفر (liposofer iron drop) یکی از بهترین مکمل آهن بدون سیاه شدن دندان برای کودکان است که با استفاده از فناوری لیپوزومال، که ترکیبی از چربی و آب است، به جذب بالا و کاهش عوارض مرتبط با مصرف مکمل‌های آهن کمک می‌کند. لیپوزوم ها به عنوان یک حامل برای مواد معدنی و مکمل‌های غذایی بکار می‌روند و با افزایش جذب و کاهش عوارض جانبی، برای حمل مواد معدنی و مکمل‌های غذایی به کار می‌روند. با استفاده از فناوری لیپوزومال، قطره آهن لیپوزوفر به جذب بهتر آهن در بدن کمک می‌کند و عوارض جانبی مرتبط با مصرف مکمل‌های آهن را کاهش می‌دهد.

خرید قطره لیپوزوفر با تخفیف ویژه از ویتامین کده

قطره آهن لیپوزوفر

قطره لیپوزوفر فورت

قطره آهن لیپوزوفر فورت (Liposofer Fort Oral Drop) یک مکمل آهن خارجی بدون تغییر رنگ دندان است که می‌تواند برای درمان و پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن در کودکان و نوزادان و تامین آهن مورد نیاز نوزادان و بهبود فرآیند رشد آنها استفاده شود.لیپوزوفر فورت آبی با داشتن آهن لیپوزومی یکی از بهترین شربت کم خونی خارجی کودکان است که بدون سیاه کردن دندان و عوارض گوارشی بالاترین جذب را دارد.برای پیشگیری از بروز عوارض ناشی از کم خونی در کودکان مصرف مکمل آهن را در سنین کودکی فرزند خود جدی بگیرید.

خرید قطره لیپوزوفر فورت با تخفیف ویژه از ویتامین کده

قطره لیپوزوفر فورت

قطره سیدرال گوچه

قطره آهن سیدرال (sideral gocce iron drop) یکی از بهترین و موثرترین راه‌های تامین نیازهای آهن برای کودکان می باشد.این مکمل حاوی آهن به فرم سوکروزومیال که جذب بسیار خوبی با کمترین عوارض گوارشی دارد و دندانها را سیاه نمی کند.مصرف مکمل سیدرال علاوه بر درمان کم خونی فقرآهن موجب رشد و تکامل کودک و بهبود فرآیند رشد ذهنی و جسمی می گردد.مصرف قطره آهن سیدرال فواید بسیاری برای کودکان مبتلا به ناراحتی های گوارشی و التهاب روده دارد.

خرید قطره سیدرال گوچه با تخفیف از ویتامین کده

قطره سیدرال گوچه

قطره آهن آیروفیکس

قطره آیروفیکس (Irofix Drops) از دیگر مکمل های آهن خارجی لیپوزومال بدون سیاه شدن دندان کودکان است که در بهبود رشد و تکامل کودک اثرات مثبتی دارد.قطره آهن آیروفیکس با طعم توت فرنگی مورد استقبال کودکان قرار می گیرد و به دلیل داشتن ویتامین D در بهبود رشد استخوان نیز موثر است.

قطره آهن آیروفیکس

قطره آهن فروکیدز یوروویتال

قطره آهن فرو کیدز (EuRho Vital FerroKids Drops 30 ml) یک محصول مفید و موثر برای کودکان با کمبود آهن است. این قطره حاوی آهن، که عنصری ضروری برای سلامتی و رشد سالم کودکان است، می‌باشد. آهن در تولید هموگلوبین، پروتئین موجود در سلول‌های قرمز خون، نقش کلیدی دارد و به انتقال اکسیژن به اعضا و بافت‌های مختلف بدن کمک می‌کند.مصرف این مکمل سبب بهبود رشد جسمی و ذهنی کودکان شده و در افزایش قدرت یادگیری آنها نیز موثر است.

قطره آهن فروکیدز یوروویتال

قطره فروسیس

قطره آهن فروسیس (Ferosis) با داشتن اسید فولیک و ویتامین B12 مکمل خونساز نوزادان است که بدون سیاه کردن دندان سبب پیشگیری از بروز کم خونی در سنین رشد می گردد.قطره فروسیس بدون ایجاد لکه های سیاه بر روی دندان با تامین آهن مورد نیاز بدن کودکان از بهترین مکمل های آهن موجود در بازار شناخته می شود.

قطره فروسیس

فواید قطره آهن برای کودکان

آهن یک ماده معدنی حیاتی است که نقش مهمی در رشد و تکامل سالم نوزادان دارد. این یک جزء ضروری از هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که مسئول حمل اکسیژن در سراسر بدن است. در اینجا چند دلیل کلیدی وجود دارد که چرا مصرف قطره آهن برای نوزادان مهم است:

  • رشد سالم مغز را تقویت می کند: سطح آهن کافی برای رشد مطلوب مغز در نوزادان ضروری است. آهن برای تولید انتقال دهنده های عصبی، که برای عملکرد شناختی مناسب و سلامت کلی عصبی بسیار مهم هستند، ضروری است.
  • از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می کند: قطره آهن از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می کند، وضعیتی که با سطح پایین گلبول های قرمز یا هموگلوبین در خون مشخص می شود. کم خونی فقر آهن می تواند منجر به خستگی، ضعف، کم اشتهایی و تاخیر در رشد و نمو در نوزادان شود که اغلب والدین به دنبال شربت اشتها آور کودکان می گردند. با اطمینان از دریافت کافی آهن از طریق مکمل، خطر کم خونی را می توان به میزان قابل توجهی کاهش داد.
  • از رشد فیزیکی حمایت می کند: آهن برای تولید گلبول های قرمز جدید ضروری است که وظیفه رساندن اکسیژن به بافت ها و اندام ها را بر عهده دارند. سطوح کافی آهن از رشد فیزیکی سالم در نوزادان حمایت می کند، از جمله رشد عضلات، استخوان ها و اندام ها.
  • عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند: آهن نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی دارد. به تولید سلول های ایمنی و آنتی بادی هایی کمک می کند که از نوزادان در برابر عفونت ها و بیماری ها محافظت می کنند. سطح کافی آهن می تواند به تقویت پاسخ ایمنی و بهبود توانایی بدن در مبارزه با بیماری ها کمک کند.مصرف شربت ایمیونس برای کودکان جهت تثویت ایمنی بدن بسیار مفید است.
  • از تولید انرژی پشتیبانی می کند: آهن در تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) که ارز اولیه انرژی سلول ها است، نقش دارد. سطوح کافی آهن، تولید انرژی کارآمد را تضمین می کند، که برای عملکرد کلی بدن و برای رشد نوزادان و شرکت در فعالیت های بدنی ضروری است.
  • به عملکرد شناختی کمک می کند: آهن برای عملکرد شناختی بهینه ضروری است. در سنتز میلین، یک پوشش محافظ در اطراف رشته های عصبی که ارتباط موثر بین سلول های مغز را تسهیل می کند، نقش دارد. سطوح کافی آهن باعث رشد شناختی سالم، یادگیری، حافظه و دامنه توجه در نوزادان می شود.شربت امگا ۳ برای کودکان سبب بهبود یادگیری و افزایش تمرکز و هوشیاری می شود.
  • به انتقال اکسیژن کمک می کند: آهن برای اتصال و انتقال اکسیژن از ریه ها به بافت ها و اندام های مختلف بسیار مهم است. سطح کافی آهن، تامین اکسیژن کافی را تضمین می کند، که برای عملکرد مناسب همه سیستم های بدن، از جمله سیستم قلبی عروقی و تنفسی ضروری است.

چگونه از سیاه شدن دندانها بر اثر قطره آهن پیشگیری کنیم؟

در حالی که قطره آهن برای سلامت نوزاد ضروری است، در برخی موارد می تواند منجر به عارضه ای به نام سیاهی دندان شود. این تغییر رنگ زمانی اتفاق می‌افتد که ترکیبات آهن با باکتری‌های خاص دهان وارد تعامل شوند و در نتیجه لکه‌های تیره روی دندان‌ها ایجاد شود.

  • قطره های آهن را رقیق کنید: قبل از دادن قطره آهن به کودک، آن را با آب رقیق کنید. این کار می تواند به حداقل رساندن تماس مستقیم بین ترکیبات آهن و دندان ها کمک کند و احتمال لکه شدن را کاهش دهد.
  • با قطره چکان اهن مصرف کنید: از قطره چکان یا سرنگ استفاده کنید تا قطره های آهن رقیق شده را با دقت در پشت دهان کودک، ترجیحا پشت دندان ها قرار دهید. این کمک می کند تا تماس بین قطره های آهن و دندان ها به حداقل برسد و پتانسیل ایجاد لکه را کاهش دهد.
  • دهان کودک را تمیز کنید: پس از دادن قطره آهن، دهان کودک خود را به آرامی با استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب یا یک مسواک نرم نوزاد تمیز کنید. لثه ها، زبان و داخل گونه ها را پاک کنید تا قطرات آهن باقی مانده از حفره دهان خارج شود.
  • از مخلوط کردن آهن با محصولات لبنی و کلسیم خودداری کنید: کلسیم می تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند. بنابراین از مخلوط کردن قطره آهن با محصولات لبنی مانند شیر یا پنیر خودداری کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی حفظ کنید: یک روال منظم بهداشت دهان و دندان را برای کودک خود، حتی قبل از رویش دندان ایجاد کنید. به محض ظاهر شدن اولین دندان، مسواک زدن آن را با استفاده از مسواک نرم نوزاد و آب شروع کنید. با رویش دندان‌های بیشتری، می‌توانید خمیردندان بدون فلوراید را به اندازه یک نخود معرفی کنید.
  • مصرف کافی ویتامین C: ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد. اگر سن کودک شما مناسب خوردن آبمیوه و منابع غذایی ویتامین سی است این منابع را در رژیم غذایی او بگنجانید.

جمع بندی بهتری قطره آهن بدون سیاهی دندان

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم مصرف قطره آهن برای کودکان از ضروری ترین کارهایی است که والدین باید در سنن 6 ماهگی نوزاد آغار کنند تا فرآیند رشد و تکامل نوزاد به خوبی صورت گیرد و با کمبود آهن و عوارض ناشی از آن مواجه نشود.شما می توانید با دریافت مشاوره پزشکی رایگان از متخصصین ویتامین کده بهترین قرص آهن خارجی بدون سیاه کردن دندان را برای کودک خود خریداری نمایید.

 

source

توسط salamathyper